Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Ändra felaktiga fakturor utan att kreditera

Jag har tidigare haft Visma men gått över till Hogia för att er webbversion verkar bättre. Tyvärr har ni tydligen inte någon bra lösning för att åtgärda små fel i redan utskrivna fakturor. I Visma kan man enkelt bocka bort att fakturan är utskriven, göra ändringar t ex lägga till en rad, byta kund, ändra fakturadatum, lägga till en referens eller vad det nu kan vara som man glömt eller kunden saknar, och därefter skriva ut en ny med samma fakturanr som är riktig. Man behöver inte kreditera och göra en ny vilket är oerhört smart och antagligen också legalt.

Ulla Stenberg Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Ulla,

    Jag kan inte svara på varför vi har gjort det valet. Jag har inte hört att det är några förändringar på väg gällande arbetssättet men jag ber vår produktägare återkomma i denna fråga också.

    Frida
  • Hej Ulla. Det är en intressant fråga du ställer. Givetvis skulle man kunna ge användaren möjlighet att ändra vissa fält även på en färdig faktura. Problemet är att en faktura inte bara är ett juridiskt dokument, utan även ett bokföringsunderlag. Om du dessutom skickat det till en kund Måste se likadan ut hos dig och hos mottagaren annars kan det i enklaste fallet ge uppskov till stridigheter er emellan men i värsta fall ge dig problem med skatteverket om de hittar flera fakturor med samma fakturanummer med olika kunder eller olika belopp på.
    På skatteverkets sida hittar jag bl a detta: https://www.skatteverket.se/foretagorganisation... som ligger som grund för vårt val. Man kan naturligtvis hävda att fakturan får ändras sålänge man inte skickat den men vi förutsätter att när den slutförs, skickas den. Naturligvis kan detta orsaka merjobb om man gör fel men samtidigt kan du inte göra ett allvarligare fel. I Smart har vi även koppling till bokföringen så att ett verifikat skapas varje gång du gör en faktura och om du då ändrar i en faktura måste även bokföringen korrigeras och då är chansen att det blir ett allvarligt fel mycket stort.

    Peter
  • Jag har en annan fråga. När jag gjort fel på en faktura och skickat iväg den till en kund, och vi båda kommit överens om att kunden skall ha en ny faktura och vi ska riva den gamla. varför kan jag bara inte SLÄNGA slutförda fakturor från "mina fakturor"?

    Sam Sadein
  • Om du läser ovan länk till Skatteverket sida så ser du att de inte tillåter det. Varför finns det naturligtvis mycket att diskutera om men det är enligt min mening helt klart att det inte är tillåtet.

    Peter
  • Jag kör med kontantmetoden och då är inte fakturan ett underlag förrän den är betald. Följande text är klippt från verksamt.se:
    "Om du använder kontantmetoden bokförs inte fakturorna när du skickar dem till kunden eller när du själv tar emot fakturor, de bokförs först när de betalas. Det är bara vid räkenskapsårets slut (bokslutsdagen) som ännu obetalda fakturor tas in i bokföringen."

    Så, varför kan man inte ändra en utskriven eller klarmarkerad faktura när man använder kontantmetoden i era program?

    Anders
  • Hej,

    När fakturan har status" Påbörjade" så har den ej fått något fakturanummer och ses som ett underlag. För att fakturan skall få ett fakturanummer i Hogia Smart Fakturering så måste fakturan har status" Slutförd".

    Babak
  • Skulle det vara ett svar på varför man inte kan ändra eller makulera en faktura? Läs frågan igen!

    /Anders

    Anders
  • Det spelar ingen roll om det är faktura-/eller kontantmetoden, det går inte att ändra eller att makulera en slutförd faktura i Hogia Smart.
    När du slutför en fakturan får du ett fakturanummer. Fakturan blir ett underlag till din bokföring och ska inte ändras på.
    Det går endast att ändra fakturan om du har valt "Påbörjad"

    Om du använder kontantmetoden i Hogia Smart skapas endast betalningsjournaler. Om du har en integration med bokföringen skapas bara ett verifikat när betalningen sker.

    Isabelle
  • Kommentar till inlägg i morse om överf av IB till nytt år.

    Jag har labbat i väntetiden på ert svar och kommit så långt att ingående balansen syns på skärmen och beordras överförd och sparas. Vid uttag av ing balans på nya året visas noll.

    Är det fråga om abonnemang

    Bengt Johansson
  • Hej,

    Om du klickar på Rapporter>Bokföring>Balansrapport och sedan väljer "Visa alla konton" så ser du balansrapporten för året och den ingående balansen syns.

    När du klickar på Inställningar>Bokföring>Ingående balans och sedan "Hämta förgående år" ändras inte ingående balansen?

    Babak

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan bli synligt för alla.
Din e-post visas aldrig publikt. Läs vår policy