Hur drar man till dem fällbara trästolarna så att de inte gungar?

Hej har ett par äldre Hillerstorp stolar som ska fräschas upp. Innan jag tänkte tvätta dem, slipa och lacka om så ville jag dra åt dem först (då de är rätt gungiga åt sidorna). Problemet är att det känns som att vart jag än drar så återstår problemet.

Kan ni hjälpa mig?

Alfred

Kommentarer

  • Hej,

    Att dra åt skruvarna/beslag är ett bra första steg, men om det kvarstår finns det några andra saker du kan testa för att få stolarna stabila igen.

    Om skruvarna har blivit slitna eller är rostiga, kan du överväga att byta ut dem mot nya, gärna längre skruvar om det behövs för att få bättre grepp

    På positionsstolarna kan justeringsmekanismen (den som tillåter stolen att fällas i olika lägen) vara sliten. Kolla om den är böjd eller skadad.

    Det kan vara så att skruvarna har slitit ut träet lite med tiden, vilket gör att de inte längre sitter lika stadigt. Prova att lägga till fjäderbrickor för att öka trycket och få skruvarna att sitta bättre.

    Tommy