Hur är vindtålighet på en paviljong? Tål en paviljong kraftig blåst, hård vind och storm?

Kent Lindström

Kommentarer

  • Blir det hård vind och storm så rekommenderar vi att du monterar ner paviljongen tills stormen har blåst över. När det gäller slitstyrka samt tålighet gentemot vind så mäter vi inte denna parameter. Vid kraftigare blåst rekommenderar vi i regel att alltid plocka ner tyget dvs tak och väggar. Detta då det är mycket svårt att uppskatta hur pass tålig paviljongen i annat fall är gentemot den parametern eftersom det till stor del beror på hur vindarna blåser, hur utsatt för vindförhållandena som den är samt även hur paviljongen är placerad (i lä eller utsatt läge). Just vindstyrka är något som är svårt att testa då det inte finns någon specifik utvecklad testmetod för att kontrollera hur pass mycket vind produkten skall kunna utstå.
    Amanda
  • Jag har en paviljong med metallställning och tak och väggar i polyester fastskruvad i trätrallen.
    Jag har fått olika besked och undrar därför vad som är bäst med hänsyn till kraftig vind. Ska jag lämna väggarna öppna så vinden blåser rätt igenom eller blir det för stor påverkan på taket eller ska jag stänga ingen alla väggarna eller blir det ett för stort vindfång då 3x4 m.
    Åke Södermark
  • Vi rekommenderar att man tar bort tak och väggar vid kraftig vind. Detta för att säkerhetsställa att tyget inte går sönder av vindens kraft.
    Jenny
  • Der var ju inte riktigt svar på min fråga. Jag kan ju inte sätta upp och ta ner tak och väggar varje gång vi åker ut till stugan. Jag förstår att vi bör ta ner när det väntas kraftig vind eller storm men frågan gällde väl egentligen hur man gör bäst när det är mer normala vindar sådär 5-10 m/s ?
    Åke Södermark
  • Det är svårt att svara på då det bland annat beror på hur det blåser. Ibland kommer det exempelvis kastvindar som kan ''ta tag'' i taket även om det inte blåser kraftigt.
    Många binder upp sina väggar vid stolparna när paviljongen inte används. Svårt att rekommendera något särskilt då det beror på yttre omständigheter.
    När det gäller slitstyrka samt tålighet gentemot vind så mäter vi inte denna parameter. Vid kraftigare blåst rekommenderar vi i regel att alltid plocka ner tyget dvs tak och väggar. Detta då det är mycket svårt att uppskatta hur pass tålig paviljongen i annat fall är gentemot den parametern eftersom det till stor del beror på hur vindarna blåser, hur utsatt för vindförhållandena som den är samt även hur paviljongen är placerad (i lä eller utsatt läge). Just vindstyrka är något som är svårt att testa då det inte finns någon specifik utvecklad testmetod för att kontrollera hur pass mycket vind produkten skall kunna utstå.
    Jenny