Färg till utemöbel

Har en gammal möbel som är laserad mörkbrunt och behöver färg för att bättra på. Vad skall jag köpa för att få rätt nyans? Bor i Linköping
Rune Asplund

Kommentarer

  • Hej Rune,

    Om du skulle vilja bättringsmåla gruppen så kan du göra enligt nedan:

    Att ta en reservdel, som ett armstöd, och besöka en närliggande färgbutik för att matcha färgen på lasyren är en praktisk och effektiv lösning. Många färgbutiker har kunniga medarbetare som kan hjälpa till med att blanda en färg som liknar den ursprungliga lasyren så nära som möjligt.
    Tommy
  • Hej Har ett stort Hillerstorp bord m ex skiva i,ca 10 år står under tak hela tiden.Men fått nån svartmögel på(prickar) skulle behöva förbättra hela bordet.Hur går vi tillväga
    Gunilla Johansson
  • Hej,

    Använd en mjuk borste eller svamp för att applicera en alg & mögelborttagning på de drabbade områdena. Skrubba försiktigt men noggrant för att ta bort möglet. Undvik att skada materialet Skölj möblerna noggrant med rent vatten efter rengöringen för att ta bort alla rester av mögelbortttagningen.

    Låt möblerna torka helt, helst i direkt solljus, vilket hjälper till att döda mögelsporer och förhindrar ny tillväxt.
    Tommy
  • Tack för hjälpen,vad ska man behandla bordet med,nån speciell olja?
    Gunilla Johansson
  • Det beror på vad du har för material samt ytbehandling, det bästa är om du kikar med din lokala färghandlare.

    Annars får du gärna skicka med en bild i inlägget så ska vi försöka klura ut vad det är för bord.

    Tommy