Tar ni prover för PFAS i erat dricksvatten?

Hej!
Jag undrar om det finns mätningar gällande PFas halt i kommunalt dricksvatten för Hedemora tätort?
Lena

Kommentarer

  • Hej!

    Från och med 2026 är det lagkrav på undersökning av PFAS i dricksvatten
    • Prov taget i Hedemora 2014, visade inga halter av PFAS.
    • PFAS finns inte naturligt, utan började framställas i mitten av 1900-talet. Både produktion och användning av PFAS har bidragit till att dessa ämnen läckt ut i miljön. PFAS används bland annat till

      • impregneringsmedel för kläder och textilier
      • rengöringsmedel
      • skidvallor och andra vaxer
      • bekämpningsmedel mot insekter
      • brandsläckningsskum
      • ytbehandling av livsmedelsförpackningar
      • teflon och liknande beläggningar i stekpannor och kastruller.
    • Vissa PFAS-ämnen är klassificerade som reproduktionsstörande och misstänkt cancerframkallande. PFAS är bioackumulerande (lagras i kroppen) och foster, spädbarn och barn är troligen extra känsliga för PFAS. Ämnena förs över till foster via moderkakan och till ammade spädbarn via modersmjölken. Studier har visat att PFAS-ämnen kan påverka immunförsvaret, födelsevikten, kolesterolhalten i blodet och leverenzymer.
    • Verksamhetsutövare som producerar dricksvatten eller tillhandahåller det från en distributionsanläggning ska identifiera de mikrobiologiska och kemiska faror som måste förebyggas, elimineras eller reduceras till en acceptabel nivå. Detta kallas för faroanalys. När faroanalysen visar att det är nödvändigt med kontrollåtgärder måste sådana vidtas.
    Våra faroanalyser visar ingen risk för förorening av PFAS i dricksvattnet, vilket är anledningen till att vi inte tar PFAS-prover regelbundet. Främst brukar risken komma från brandövningsplatser och vi har inga sådana i våra vattenskyddsområden.

    Anna Kundvägledare