Hur kan jag motverka fluglarver och illaluktande kärl?

Hej,

På sommaren blir det fluglarver i mitt bruna kärl och dessutom luktar kärlet illa. Vad bör jag göra?

Tack,
Sara

Kommentarer

  • Hej,

    Här kommer tips på hur du bäst kan motverka fluglarver och illaluktande kärl:
    • Ställ kärlet om möjligt i skuggan.
    • Rengör kärlet efter tömning under sommaren.
    • Fyll påsen till max 3/4, så att du kan rulla ihop den ordentligt.
    • Håll påsarna väl förslutna och torra, viktigt att flugor inte kommer åt innehållet.
    • Spraya ättika i kärlet och på kanten, eller strö lite släckt kalk i kärlet.
    • Låt matavfallet rinna av i slasken innan du lägger det i papperspåsen.
    • Lägg lite hushållspapper i botten på kompostpåsen.
    • Lämna ett så torrt matavfall som möjligt.
    • Generellt gäller också att ju torrare och renare soptunnan är, desto färre flugor.
    • Vid behov kan extra tömning beställas enligt gällande taxa.
    Lycka till!
    Hedemora Energi