Vart slänger jag äggskal?

Det har varit mycket skriverier i media de senaste veckorna om äggskal och dess tillhörighet till komposten. Hur är det inom Hedemora, ska äggskalen sorteras som kompost eller restavfall?
Marthina

Kommentarer

  • Hej Marthina!

    Äggskal läggs med fördel i kärlet för restavfall eftersom det matavfall som vi i Hedemora kommun tar hand om transporteras till Fågelmya Avfallsanläggning i Borlänge, där det blir slurry som sedan används för biogastillverkning.

    En enkel förklaring är att äggskal är för hårda för att brytas ner och göras om till biogas. Skulle det ändå vara äggskal med komposten så sorteras det ut från övrig matavfall på avfallsanläggningen.

    Camilla Kundvägledare