Vad är mitt ansvar som fastighetsägare vid snöröjning?

Vad är mitt ansvar som fastighetsägare vid snöröjning och vad måste jag tänka på?
Hamid (Uppdaterad )

Kommentarer

  • Som fastighetsägare har du ansvar för följande:
    Detta gäller de fastigheter som ligger i anslutning till trottoar/gångbana som snöröjs av kommunen.
    • Se till att träd och häckar inte hänger ut från tomten och riskerar att skada snöröjarens fordon eller hindra snöröjningen på annat sätt.
    • Ta bort istappar eller snö från tak och stuprör som riskerar att falla ned.
    • Röj undan snö eller is som har fallit eller skottats ner från taket så fort som möjligt.
    • Fastighetsägaren ska inte köra snö från tomtmark ut på gatan eller till motsatta sidas snövall. Det kan medföra trafikfara och den snö som skottas ut på gatan förs ofta in på grannens infart, staket eller buskar när maskinen röjer.

      Observera! Kommunen tar inte bort snö från enskilda infarter utan prioriterar framkomligheten för trafikanterna. Det är endast vid isrivning av gator som en följetraktor röjer undan is vid infarter.

    Marielle Oikari Kommunvägledare
  • Brf Magistern Brunnshusgatan 12 och 14 har alltid sett till att trottoaren i anslutning till fastigheten Magistern 22 blivit plogad och sandad under vintrarna. Nu när det byggts om till gång- och cykelväg kommer vi inte längre  att kunna ta ansvar för detta då vi anser att kostnaden blir alltför betungande. Vad gäller i Härnösands kommun beträffande fastighetsägares skyldighet utöver det som står beskrivet i informationen ovan.
    Mvh//Jerry Höglund/ordförande Brf Magistern
    Jerry Höglund
  • Klicka på länken för att läsa mer om Åläggande om gångbanerenhållning i Härnösands kommun.

     Har du fler frågor kontakta Teknikavdelningen på 0611-34 80 00.
    Caroline Grahn
  • Jerry Höglund
  • Jag testar att bifoga den som fil istället annars hittar du dokumentet via länken nedan. Klicka på Fastighetsägarens ansvar under vintertid sen finns den under rubriken Halka och sandning.
    Gator och vägar - Harnosand.se

    Caroline Grahn