Frågor från oss som bor i Utansjö

Hej
Vi som bor i Utansjö har några frågor:
1. När kommer de två upprivna asfaltsvägarna bli asfalterade igen?
2. Kommer gatlyktorna vid busshållplatsen få hela glödlampor innan höstmörkret kommer? De flesta har varit trasiga sedan i vintras.
3. Kommer den nedbrunna busskuren byggas upp igen eller bli ersatt av annan busskur?

Kommentarer

  • Hej Eva,

    Här kommer svar på dina frågor.
    1. Kommunen har beställt beläggning av vår entreprenör för delen Bruksvägen - Patronvägen som frästes ifjol.
    2. Detta är en fråga för Hemab, Härnösands Energi & Miljö, och jag har nu ställt den frågan till deras kundtjänst och de kommer skicka svaret gällande gatubelysningen till din e-postadress.
    3. Kommunen håller på att se över busskurens återuppbyggnad men jag kan inte svara på idag om det blir någon åtgärd.

    Med vänliga hälsningar,

    Marielle Oikari Kommunvägledare
  • Tack för snabba svar.
    Då blir min följdfråga denna då inget svar gavs för Lindforsvägen:
    Ska den inte återasfalteras? Den här ju varit utan asfalt betydligt längre än Bruksvägen-Patronvägen. Har inte sett att man någonstans i ett villakvarter inne i Härnösand rivit upp asfalten och sen struntat i att asfaltera om den.
  • Hej Eva,

    I dagsläget så har inte kommunen några planer på att asfaltera den vägen.

    Med vänliga hälsningar,
    Marielle Oikari Kommunvägledare
  • Återigen tack för snabbt svar.
    Vad är orsaken till att Lindforsvägen inte ska asfalteras igen? Övriga gator i hela kvarterat är asfalterade så det är väldigt märkligt att en gata lämnas utan åtgärd efter att asfalten rivits upp. Är det för att vägen ligger i ett villakvarter i Utansjö som den blir nerprioriterad?
    Någon från vägunderhåll får gärna komma förbi en regnig dag eller i vinter när det är töväder för att se hur vägen ser ut då. För att gå på vägen krävs stövlar. Vägen är så ojämn att det bilads som sjöar på den eftersom avrinningen inte fungerar och man får kryssa sig fram eller gå upp på varandras gräsmattor för att ta sig fram. Dessutom så dammar vägen rejält sommartid när bilar passerar.
  • Hej igen,

    Standarden på vägen när den var belagd var väldigt dålig. En grusväg som hyvlas och sköts på rätt sätt är då en bättre lösning. Att bara belägga vägen räcker inte utan det behövs större åtgärder som att gräva ur och förstärka och det är en åtgärd som vi inte kommer att kunna utföra just nu. Teknikchefen kommer personligen att ta kontakt med vår entreprenör så att grusvägen sköts på rätt sätt.

    Med vänliga hälsningar,
    Marielle Oikari Kommunvägledare
  • Tack det uppskattar vi som bor utmed vägen för den var bedrövlig i vintras och som sagt bildas stora "sjöar" när det regnar riktigt.
    Utanför vårt eget hus (13-15) bildas en väldigt stor "sjö" som täcker hela körbanan vid regn och som även är svår att ta sig förbi framför allt vid töväder och snövallar. Det vore även bra ifall vägen kan saltas för att minska dammet under sommarhalvåret.
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.