Vad gör kommunen för mottagandet av flyktingar från Ukraina?

Vad gör kommunen för mottagandet av flyktingar från Ukraina och vad kan jag som privatperson göra för att hjälpa till?
Adam

Kommentarer

  • Kommunen planerar för fullt för att på ett bra sätt ta emot de människor som kommer hit. Vi tittar på förskola och skola, det stöd socialförvaltningen kan ge, eventuell samlingspunkt, språkundervisning med mera. Vi samverkar med myndigheter som Länsstyrelsen Västernorrland och Migrationsverket men också med frivilligorganisationer.

    Just nu är det bästa du som privatperson kan göra att engagera dig via någon av de befintliga hjälporganisationerna eller samfunden som redan finns. Vi arbetar tillsammans med samverkanspartners för att ta reda på vilka behov som finns för att se till att det blir rätt typ av hjälp och insatser. Behöver vi hjälp från allmänheten kommer vi att signalera det.

    Vi har inte svar på alla frågor just nu.
    På den här sidan har vi försökt sammanställa det vi vet idag

    Vi uppdaterar sidan allt eftersom.
    Sidan ska hjälpa dig som invånare i Härnösand och dig som vill vägleda ukrainska flyktningar och veta mer om hur du kan hjälpa till. Viss information finns översatt till ukrainska.

    Marielle Oikari Kommunvägledare