Snöröjning

Vår entreprenör, Svevia, sköter snöröjningen i Härnösands kommun.

Vägnätet i kommunen är indelat i 3 huvudkategorier för snöröjning, A, B+C.

Klass A
Prioriterade gång- och cykelvägar, huvudleder och bussgator, då snödjupet är 4 cm blöt snö och 6 cm torr snö. Stråken ska skottas klart inom 8 timmar.

Klass B+C
På övriga gator så startar snöröjningen vid ett snödjup av 6 centimeter blöt snö och 10 cm torr snö och ska genomföras inom 8 timmar.

Vill du göra en felanmälan eller har frågor om underhåll av en väg i Härnösand?
Kontakta oss på Svevia

För mer information om vinterväghållning klicka här
Härnösands kommun

Kommentarer

  • Hej! Jag vill framföra klagomål på att man skiljer snöröjningen på väg 718 mellan väg 331 och Härnösand. Som regel är den ok mellan Brunne och Härnösand men mellan väg 331 och Brunne är det alltför ofta som det är rent farligt att köra. Bara för några veckor sedan var det glashalt och det gick knappt att framföra fyrhjulsdrivna fordon och sandbilen åkte inte förrän sent på kvällen. I morse var det en betydande skillnad på snöröjningen men mycket spårigt på delen mellan Brunne och väg 331 medan det var mycket bra plogat från Brunne till Härnösand. Hela vintern har det varit stor skillnad! Vi är rätt många som bor i Viksjö som åker till Härnösand och jobbar vardag som helg.
  • Hej igen,

    Jag har nu tagit vidare dina synpunkter om driften av vägarna och fick till svar av vår teknik-avdelning att dessa vägar inte är  kommunala utan det är Trafikverkets ansvar. Jag har skickade vidare dina synpunkter direkt till Trafikverket och meddelat att de ska återkoppla till din e-postadress.

    Trevlig helg!
    Med vänliga hälsningar,
    Marielle Oikari Kommunvägledare