Finns det solarium på simhallen?

Visst finns det solarium på simhallen? Vad kostar det att gå och sola där?

Kommentarer

  • Hej Emma,

    Simhallen Härnösand och Härnösands kommun tog för flera år sedan ett beslut om att ta bort alla solarium i sina anläggningar. Under 2010 gick, Strålsäkerhetsmyndigheten, ut och uppmanade landets kommuner att sluta erbjuda allmänheten möjlighet att sola i solarium.

    Strålsäkerhetsmyndigheten
    motiverar
    sin uppmaning med att solarier bidrar till att öka risken för hudcancer, särskilt för dem som använder dem regelbundet. Därför tycker man att kommunerna borde överväga att sluta ha solarier i simhallar, fritids-, gym- eller sportanläggningar.

    Vi vet att Härnösand inte är ensam om att ha följt uppmaningen, många kommuner har valt att sluta med solarier på sina anläggningar.

    Det är inte heller förenligt med en kommuns uppdrag att bedriva verksamhet som inte tillför någon hälsonytta och som samtidigt är cancerframkallande.

    Här kan du läsa om vad som gäller angående solarium;

    Med vänlig hälsning
  • Det finns ny information från den internationellt erkännde D-vitaminexperten Johan Moan, att den ökning av d-vitamin som 10 minuter solarium 2 gånger i veckan ger, stärker imunförsvaret och minskar risken för bland annat cancer. Speciellt i ett land som Sverige, där vi får väldigt lite sol under vintern, kan detta vara viktigt.

  • Hej Johan,

    Tack för din information och jag skickar vidare din synpunkt till ansvarig person.

    Vänliga hälsningar,
    Marielle Oikari Kommunvägledare