Nedskräpning utmed sjöar och stränder

Hej,
Är det jag som markägare som ska ta hela ansvaret för nedskräpning utmed sjöar och vägar?
Värst är det när det inte syns och hamnar i slaghacken, då ser det ut så här och det är ju farligt för djuren!

Kommentarer

  • Hej,

    Vi kommer att besvara din fråga under v.2 då miljöhandläggarna har semester över jul och nyår.

    Önskar dig en god jul & gott nytt år!
    Med vänliga hälsningar
    Härnösands kommun
  • Hej igen,

    Trots att det är förbjudet att skräpa ner är det en hel del skräp som hamnar på fel ställe och utanför detaljplanelagt område blir det då tyvärr markägaren/fastighetsägarens ansvar.

    Är det ett område inom detaljplanelagt område så blir det oftast kommunen som ansvarar för att städa upp på gator, torg och andra allmänna platser. När det gäller nedskräpning längs allmänna vägar är det Trafikverket som ansvarar för renhållning. Det gäller även rastplatserna längs vägarna.

    Med vänliga hälsningar,
    Marielle Oikari Kommunvägledare
    (Uppdaterad )