Matningen av änderna?

Hej. Jag och många med mig undrar varför inte änderna i kanalen får någon mat i vinter? Och att pumpen som håller vattnet öppet verkar vara borta. Jag vet ju inte ,med säkerhet att det är kommunen som skött detta men en vän påstår att så är fallet sedan 40 år tillbaka. Dessa änder är ju födda och uppvuxna i Härnösand. Saknar helt instinkten att flytta söderut och kommer därför snart att svälta ihjäl. Inte så trevligt att se. Jag undrar därför;
1) Har kommunen ansvarat för matningen av dessa fåglar tidigare?
2) Om så - varför har det tagits bort? Och vem har fattat beslutet?
3). Om detta är en besparingsåtgärd vill jag veta hur stor besparing det innebär (i kronor)
Hoppas få svar - tack på förhand
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej och tack för din fråga Arne!

    1)
    Det är Härnösands kommun som har ansvaret för matning av änderna i Ö-kanalen.

    2) Samhällsförvaltningen har beslutat att upphöra med matning av änderna
    i kanalen bland annat för att efter sommarens torka är det foderbrist. De har
    gjort bedömningen att den fodermängd som skulle gå åt i and-matningen är bättre om den kommer till nytta för andra som behöver den bättre eftersom kornkross är ett foder som även kreatur och hästar behöver. Bedömningen är att ändernas naturliga beteende är att flytta senast när isarna lägger sig och det inte finns foder.

    3)
    Beslutet att upphöra med matningen är inte en besparingsåtgärd i första hand. Kommunen har även problem med onaturligt beteende hos ett antal änder då de bland annat söker sig upp på land till fågelbord och in på villatomter för att söka föda vilket kan ge upphov till andra problem, till exempel sanitära problem.

    Med vänlig hälsning
  • Apropå HärnösAND

    Angående det påstådda beteendet att änderna vandrar upp i villaträdgårdarna, så har det blivit så numera, eftersom kommunen slutat utfodra. Vi har dem ända ute vi Ytterfälle vid fågelbordet i tallskogen, eftersom de svälter. Änderna får alltså utfodras på privat initiativ, men hur är det med kompressordriften för att hålla vattnet öppet? Den saken är ett måste, så jag undrar om vi medborgare får ta över denna?

    Hälsningar

    Sture Höijer
    Ytterfälle

  • Härnösands kommun
    Bästa svaret