Hur ansöker jag om bidrag för matleverans?

Kommentarer

  • Hej och tack för din fråga!

    Är du 70 år eller äldre? Eller tillhör du någon av riskgrupperna för coronaviruset? Flera butiker i Härnösand hjälper dig att plocka ihop dina varor och packa dem i påsar som du sedan bara behöver hämta och betala. Vissa butiker erbjuder dessutom hemkörning.

    Priset på de här tjänsterna varierar. Fråga om priset när du beställer.

    De här butikerna kan hjälpa dig med din handling

    Med vänliga hälsningar
    (Uppdaterad )
  • Var lämnar jag blanketten för ansökan om hemsändningsbidrag? I butiken eller till kommunen?
  • Hej Ingela,

    Under corona-pandemin kan alla personer som är äldre än 70 år eller tillhör någon riskgrupp få hjälp med att plocka ihop mat och antingen hämta den eller få den hemkörd. Priset för tjänsterna varierar. Du behöver då inte lämna in någon blankett.

    De här butikerna kan hjälpa dig med din handling

    Med vänliga hälsningar
    Maria Aldén Kommunvägledare
  • Min fråga gäller boende på landsbygd med längre än 2 km till närmaste butik.Då ska man lämna in en ansökan om hemsändningsbidrag för att inte behöva betala mer än 30 kr för att få varorna hemkörda. ( enligt er hemsida som nog behöver uppdateras). Alltså hela året om inte bara nu för coronaviruset.
  • Hej Ingela.

    Tack för din uppmärksamhet! Sidan är nu uppdaterad och de butiker som erbjuder tjänsten hittar du här . Blanketten för hemsändningsbidraget lämnar du in till aktuell butik.

    Med vänliga hälsningar
    Maria Aldén Kommunvägledare
  • Hej!

    Kommer ni att erbjuda bidrag till hemleverans som tidigare?
    Per-Erik Niska
  • Hej Per-Erik,

    Det är inte aktuellt just nu men vi följer vad som sker gällande Folkhälsomyndighetens rekommendationer så får vi se hur det utvecklar sig.
    Maria Aldén Kommunvägledare