Krävs anmälan för restaurering av byggnadsminne?

Hej!

Jag undrar om vi behöver göra anmälan för en renovering av bärande delar i klocktornet på en kyrka, byggnadsminne. Vi har sökt tillstånd hos länsstyrelsen.

mvh
/Malin

Kommentarer

  • Hej Malin,

    Enligt Plan- och byggförordningen 6 kap 5 § krävs det en anmälan vid en ändring av byggnad ”om ändringen innebär att konstruktionen av byggnadens bärande delar berörs”. Det här innebär att om man endast renoverar bärande delar och renoveringen inte innebär några ändringar/förändringar eller annan påverkan på den bärande stommen så krävs inte någon anmälan.

    Om du har några andra frågor gällande bygglov är du välkommen att kontakta en av handläggarna via kontaktinformation nedan.

    Med vänliga hälsningar

    Härnösands kommun