Isbanor i Härnösand!

Härnösands kommuns idrottsanläggningar fortsätter att vara stängda för allmänheten fram till 10 januari.

  • Undantag görs för föreningsverksamhet för ungdomar födda 2005 eller senare.
  • Stängningen gäller inte heller utomhusanläggningar där det får vara föreningsledd träningsverksamhet och allmänhetens åkning

På Högslätten finns en hockeyrink inomhus, en hockeyrink med NHL-mått utomhus samt en bandyplan. Allmänheten får åka på isarna under vissa tider när det är Allmänhetens åkning.
Här kan du se tiderna för allmänhetens åkning

På Högslätten arrangerar också MG Hockey allmänhetens match på NHL-rinken. Läs mer på MG Hockeys Facebooksida

Kommunen har ytterligare 13 isbanor som spolas upp under vintersäsongen där du kan åka när du vill.

  • Gerestaskolan
  • Franzénhallen
  • Gånsviks förskola
  • Solenskolan
  • Brunne skola
  • Älandsbro skola
  • Bondsjöhöjdens skola
  • Hälledals skola, rink
  • Brännaskolan
  • Landgrenskolan, rundslinga
  • Viksjö, rink
  • Byåker
  • Häggdånger
  • Mellanholmens isbana

Marielle Oikari Kommunvägledare (Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej.. Det står på sidan att ni smygstartar allmänhetens åkning på vardagseftermiddagarna och att längre fram kommer det även finnas tider på helgerna. Följ länk för att se de aktuella tiderna:  - men här hittade jag inga aktuella tider för allmänhetens åkning på vardagseftermiddagarna?? Mvh Lisbeth
  • Hej Lisbeth,

    De flesta kommunala idrotts- och fritidsanläggningar är stängda för allmänheten på grund av de skärpta coronarestriktionerna till och med 13 december.

    Klicka här för att se mer information om vilka verksamheter och anläggningar som stängt på grund av corona.

    Vänliga hälsningar,
    Marielle Oikari Kommunvägledare
  • Hej.

    Det är toppen att ni har utökat tiderna för allmänhetens åkning utomhus på bandyplan och NHL-rinken.

    Det är rätt många som åker runt med klubba och boll/puck även när det är utan klubba och boll som gäller. Jag tänker att det inte är bra för de som åker utan, att de måste akta sig för oväntade bollar eller puckar.

    Jag var på isen igår och då var det fyra-fem killar som spelade hockey. Jag sa till, visade dem hemsidan på min mobil, med information för allmänhetens åkning och hänvisade dem till NHL-rinken som då hade tid för allmänheten med klubba, men de brydde sig inte och flyttade inte på sig..

    En annan förälder sa också till dem men de brydde sig inte då heller. Kanske behövs tydligare skyltning eller?

    Finns det personal, trots ishallen har stängt, som kan kolla upp då och då och säga till ? Jag tror det blir lite mera tyngd om personal säger till än om föräldrar säger till (tyvärr).

    Mvh Lisbeth

  • Hej Lisbeth,

    Ja, det finns personal på plats och dom säger till i den mån dom ser det men vi ska se om vi kan sätta upp en skylt med tydlig information om användandet av klubba på isen.
    Maria Aldén Kommunvägledare
  • Vid närmare eftertanke så tycker jag att bandyplan är så pass stor att det finns plats för alla som vill åka med eller utan klubba...Jag var uppe på isen idag igen och det det var härligt att se så många barn och ungdomar ute idag.. Det är bra att många är ute och rör på sig nu när det råder hård covid-tid.  Många av dem skulle inte stanna så länge ute om de inte hade fått ha klubba..

    Men jag funderar om man inte kan dela av planen på mitten med sarg som HAIK brukar använda - så de som vill åka med klubba och boll kan hålla till på ena sidan, så behöver de, som åker utan, inte vara rädda för att själva bli träffade av oväntade bollar eller barn/ungdomar som åker fort i jakt efter bollen...

  • Hej Lisbeth,

    I NHL-rinken får de åka med klubba hela tiden men på bandyplanen är det halva tiden med klubba och halva tiden utan klubba som gäller i dagsläget.

    Maria Aldén Kommunvägledare