Handlingar till sammanträden?

Jag noterar att i många fall så är de underlag som läggs ut på exempelvis https://harnosand.se/kommun--styrning/politik-och-demokrati/namnder/samhallsnamnden.html inte kompletta. Det är vissa ärenden som ligger i ärendeförteckningen för möten, men det finns inga underlag som vi medborgare kan titta i för att se vad som ska diskuteras. Exempelvis i det senaste mötet så finns det en punkt om en överklagad detaljplan för Sälstens Udde, men det finns inget underlag för denna punkt.

Det finns en förståelse för att det inte lämnas ut personärenden som i exempelvis Socialnämnden, men det som rör detaljplaner har jag svårt att se varför de inte läggs med som handlingar till mötet.
Inge Naning

Kommentarer

  • Jag kontaktade nämndsekreteraren på Samhällsförvaltningen och du ser hennes svar nedan.

    "Handlingarna som läggs ut på hemsidan är precis som noterat inte alltid kompletta utan vi har gått igenom dem för att inte i onödan publicera privatpersoners personuppgifter på hemsidan. Detta betyder inte automatiskt att de opublicerade filerna är sekretessbelagda utan vi har valt att inte lägga ut dem för att vi inte har samtycke till publicering av personuppgifterna enligt GDPR. Det kompletta beslutsunderlaget i varje ärende framgår i tjänsteskrivelsen och är det någon handling som saknas som man är intresserad av så går det att begära ut.

    I detta fall handlar det dock om att ärendet enbart är en muntlig informationspunkt till nämnden varför det inte finns något underlag varken att skickas ut till nämnden eller att publiceras på hemsidan."

    Maria Aldén Kommunvägledare