Gratis sandningssand för fastighetsägare

Utlämning av sandningssand

Privata fastighetsägare i Härnösands kommun kan utan kostnad hämta totalt max 200 litersandningssand per år.

När: från vecka 45 till vecka 16 kan sand hämtas ut den första och tredje tisdagen varje månad mellan klockan 07.00- 18.00

Plats: Svevias depå Cisternvägen 1

Karta: Här kan du se på kartan var du hämtar din sand.

Kommentarer

  • Går det verkligen inte att ordna sandningssand ute på landsbygden? Det är rätt onödigt att åka 5 mil fram o åter för att hämta sand. Jag bor i Ramvik och tycker att Svevia i Veda borde kunna tillhandahålla sand till Utansjö- Veda- och Ramviksbor, vi hör dock till samma kommun som stadsborna😉

  • Hej Helen,

    Vi tillhandahåller sand till medborgare för att kunna sanda gångbanor utanför sin fastighet då det är ett krav på fastighetsägaren, så sanden är inte till för att sanda på sin fastighet.

    Det finns sandlådor för detta ändamål utsatta i Hälledal, Utansjö, Brunne och Viksjö. I Hälledal står sandlådan där gamla pannkakshuset (vändplan på Hälledalsvägen) och i Utansjö står den vid Folkets Hus.

    Med vänliga hälsningar,
    Marielle Oikari Kommunvägledare
  • Tack för svaret. Då återstår alltså bara alternativet att åka in till stan för att hämta lite sand till uppfarten  till fastigheten...
    Varför kan inte Svevia i Veda få ha en grusväg för avhämtning?

  • Det är samma regler för att hämta sandningsgrus inne i stan. Kommunen bjuder på 200 liter/hushåll per år till våra medborgare som ska användas till gångbanor utanför sin fastighet och inte till den egna infarten.

    Den egna tomtens sand bekostas av varje fastighetsägare själva.

    Med vänliga hälsningar,
    Marielle Oikari Kommunvägledare
  • Önskar att kommunvägledare Marielle Oikari, uttrycker lite tydligare i begreppet, ang. sandning av gångbanor utanför sin fastighet
  • Hej Marianne!

    Tack för din fråga.

    Här kommer ett försök till förtydligande. Sandbilen sandar/grusar vägbanan för biltrafiken. Området utanför din fastighet där inte sandbilen sandat/grusat och där folk kan komma att gå, det ligger på fastighetsägarens ansvar.
  • Första och tredje tisdagen varje månad??
    Det innebär alltså att nästa tillfälle är den 5 februari, om tre veckor. Kan tyckas vara väl länge tills det tillfället dyker upp igen.
    Ingen "dispens" nu när snöovädret sätter in.
  • Vart i Viksjö finns det sand att hämta?
  • Hej Lars vi har vidarebefordrat din synpunkt till ansvariga för sandningen och svaret till Marcus är att sanden finns hos Räddningstjänsten vid bussgaraget i Viksjö.

    Trevlig helg

  • Tack för hjälpen!

    Trevlig Helg!

    mvh Marcus
  • Hej,
    Vart i Brunne kan sand hämtas? Gäller det också första tisdagen i månaden?
  • Hej Kicki,

    Sanden finns på gatan nedanför Coop Brunne.

    För mer information eller om det är slut på sand så ring Svevia 0611-156 87

    Med vänliga hälsningar,
    Marielle Oikari Kommunvägledare
  • Tack för snabbt svar 😀

  • Efter att ha ifrågasatt Härnösands kommunen förra året Ang. att få hämta sand varje dag. Kramfors bl.a. hade och har alla dagar, gratis sand att få hämta. Efter det fick vi i Härnösand kommun möjlighet att  hämta sand varje tisdag, vilket vi uppskattade att få göra. Men säg den glädje som varar. Nu är vi tillbaka på varannan tisdag, VARFÖR? Inte lätt att komma ihåg, okej det är vårt fel. Men det är svårt för många av oss att beräkna och lagra mycket sand, så att det räcker 14 dagar och har en väderlek som ingen styr över.
  • Hej Marianne!

    Dina synpunkter är överlämnade till ansvariga på Samhällsförvaltningen.

    Ha en fortsatt trevlig dag!