Frågor och svar om vaccin!

Det kommer just nu många frågor om vaccinering mot covid-19. Det är framför allt Region Västernorrland som ansvarar för vaccinationen så den bästa informationen finns att få hos dem och på 1177.se.

För att få den senaste informationen och svar på olika frågor är det bra att följa Region Västernorrland på Facebook och informationen på 1177.se

Här hittar du information om vaccinering på 1177.se

Här hittar du Region Västernorrlands Facebook-sida

Här är svaren från Region Västernorrland på några av de vanligaste frågorna just nu:
När kan jag vaccinera mig?
Det beror på vilken grupp du tillhör. Titta på den preliminära tidsplanen (bilden) men tänk på att den är preliminär och kan ändras med kort varsel.

Kan jag boka tid för vaccination?
Nej, det går inte att boka tid än. Region Västernorrland återkommer med information om hur du bokar när det är aktuellt.

Hur kallas jag som är 70+?
När det är dags får du ett personligt informationsbrev som beskriver vad som gäller hem i brevlådan. Innan dess behöver du inte göra något. OBS att det är ett erbjudande att vaccinera sig så du får inte en kallelse utan information om vad som gäller.

Vad gäller om jag inte har Bank-ID?
Du kommer att kunna boka tid även utan Bank-ID. Region Västernorrland återkommer med information om hur.

Ska jag vaccinera mig även om jag har haft covid-19?
Ja, du rekommenderas att vaccinera dig även om du har haft covid-19.

Hur funkar det inom fas 4. Börjar man vaccinera 69-åringarna först och 18-åringarna sist?
Det vet vi inte än. Om det skulle fattas såna beslut så kommer Region Västernorrland att informera om det.

Om jag bor ihop med en person som är i riskgrupp eller 70+, räknas jag då i samma fas?
Nej, du tillhör din ”egen” fas.

Jag jobbar inom barnomsorgen. Räknas jag till personer som jobbar inom vården eller omsorgen i fas 2?
Nej, förskolepersonal räknas inte som omsorgspersonal även om ordet barnomsorg indikerar det.

Bilden ovanför visar den preliminära tidsplanen för vaccineringen men hur tidsplanen kan hållas beror mycket på tillgången på vaccin och kan snabbt ändras. Till exempel har vaccineringen av gruppen 70+ skjutits upp några veckor till preliminärt mitten av februari på grund av att vaccintillverkaren inte har levererat så många doser som tidigare sagts.

Härnösands kommun

Kommentarer

  • Hej. Jag undrar vad som gäller min son som har LSS insats ( ledsagaren till sonen har fått sin 1 vaccin då han jobbar på boende inom gruppen inom LSS) Sonen fyller 18 år under 2021 och lider av grov övervikt pgr av vikt ökning av sköldkörtel fel. Just grav övervikt är en riskfaktor enligt Folkhälsomyndigheten . Men då sonen inte hunnit fylla 18 år ännu Så lär ingen kontakta oss för vaccinering för honom. Men då han tillhör riskgrupper och har insats av LSS samt blir 18 år detta år. Så är han i behov av vaccin. Hur ska jag/ vi ta kontakt ang detta?
  • Hej Marie,

    Så här skriver Folkhälsomyndigheten på sin hemsida;
    "Generellt erbjuds inte barn vaccination mot covid-19 i nuläget. Det beror på att godkänt vaccin mot covid-19 ännu inte är fullt utprövat på barn. Allteftersom kunskapen utvecklas kan detta ändras. Med barn menas personer som är upp till och med 17 år.
    För de barn som riskerar att bli allvarligt sjuka av covid-19 på grund av att de har någon bakomliggande sjukdom, kan barnets läkare göra en individuell bedömning. Om läkaren bedömer att vaccinet kan göra stor nytta för att skydda barnet från allvarlig covid-19-sjukdom kan vaccination erbjudas."

     Klicka här för att komma till Folkhälsomyndighetens sida..

    Så jag rekommenderar att du tar kontakt med 1177 eller din sons vårdcentral för att få mer information om vaccin till din son.

    Maria Aldén Kommunvägledare
  • Tack för svar. Tyvärr vet inte någon på vårdcentralen något om vaccineringarna. Det är det svar jag fått av vår Läkare. Vet att det ofta står som svar! Att om man tillhör riskgrupper och har några frågor? Så ska man vända sig till sin Läkare. Men när Dom svarar Att Dom inget vet ännu osv? Vad ska man då göra?
  • Jag förstår verkligen att det är jobbigt att bara bli hänvisad åt olika håll och inte få ett tydligt svar och vi har lyft problematiken kring det här.
     Eftersom det är Region Västernorrland som ansvarar för vaccineringen så är  det till dom du ska vända dig till då er läkare inte kan ge er svar.
    Maria Aldén Kommunvägledare
    (Uppdaterad )
  • Hej Hans,

    För att få svar på vilken fas du tillhör och dina andra frågor om vaccinationen så kan du ringa Region Västernorrlands telefonsupport på telefonnummer 0611-804 00.

    Klicka här för mer information om covid-19 på 1177 hemsida.

    Vänliga hälsningar,
    Marielle på servicecenter
    Härnösands kommun