Byggklara Industriområden?

Hej vad gör kommunen för att locka till sig nya industrier, t.ex. serverhallar och batterifabrik? Finns det byggklar mark och arbetar man aktivt med att locka nya industrier till kommunen?
Jocke

Kommentarer

  • Hej Jocke,

    Vad gör kommunen för att locka till sig nya industrier?
    Härnösands kommun arbetar aktivt med att locka till nya industrier i flera olika partnerskap och konstellationer.
    Dels är Härnösands kommun en del av High Coast Invest som har i uppdrag att hjälpa utländska företag att hitta affärsmöjligheter i vår region, men även att stötta utländska företag som redan är etablerade i Västernorrland så att de kan växa och utvecklas här. High Coast Invest är även den regionala partnern i Business Sweden. Business Sweden X.

    Sedan har Härnösands kommun även ett samarbete som benämns Sundsvallsregionen vilken är ett samarbete med Timrå, Sundsvall, Ånge, Nordanstig och Hudiksvall med syfte att kraftsamla oss i vikta utvecklingsfrågor för att förbättra trafikinfrastrukturen, stärka näringslivet och utveckla kompetensförsörjningen.
    Senaste nyhet i samarbetet publicerades nyligen i Allehanda, där även fler partnerskap är del i. Och det är arbetet för att skapa förutsättningar för etableringen av Northvolt 2 - en ny batterifarbrik som Northvolt har tänkt bygga tillsammans med Volvo Cars.

    Finns det byggklar mark för industri?
    I Härnösand har vi pekat ut Saltviks industri- och verksamhetsområde som det prioriterade området för storskaliga etableringar där det nu pågår ett arbete för att göra en större yta byggklar för ytkrävande etableringar. Det vill säga att det befintliga industriområdet Saltvik planeras växa på västra sidan E4:an. Detta anpassat utifrån en eventuell framtida förbifart E4 för att ha närhet till viktig infrastruktur.

    Sedan kan utveckling även hänvisas till andra platser, exempelvis Utansjö bruk, Gustavsviks varv, Älands återvinningsanläggning.

    Mer om detta kan du läsa i kommunens planförslag för ny översiktsplan som du hittar på www.harnosand.se/op.
    Muhyidin Ali Mohammed