Avlopp

Har en sommarstuga där vi vill installera ett avlopp. Hur gör man om man inte kan ansluta till Hemabs avloppsnät?
Härnösands kommun

Kommentarer

  • Hej!

    Om du inte kan ansluta dig till det kommunala avloppsnätet, behöver du ett eget avlopp. Tillstånd söker du hos miljökontoret på Samhällsförvaltningen.
    Du måste söka tillstånd för din avloppsanläggning, annars kan du få betala en miljösanktionsavgift. Det är en avgift till staten som tas ut när miljöbalken inte följs.

    Ansökan, information och checklista så man inte missar något hittar du här.
  • Hej,
    Vilka adresser i härnösands kommun planerar man för att tvångsansluta till vatten/avlopp?
    Finns det något sådant direktiv för Gussjö?

    Jens Lundh
  • Hej Jens,

    Sedan VA-ledning på södra Härnön står klar finns inte några sådana krav.
    Samhällsförvaltningen inventerar enskilda avloppsanläggningar. De som får förbud att släppa ut avloppsvatten brukar få 2 år på sig att åtgärda avloppet.

    För övriga frågor kan du ringa till växeln på 0611-34 80 00 och dem kan koppla dig till Monica Friman på Miljöavdelning.

    Muhyidin Ali Mohammed