Vad kostar ansökan om att skaffa tupp?

Hejsan. Om man bor i staden måste man ju ansöka för att skaffa tupp. Det står på blanketten att det tas ut en avgift. Men inte hur stor. Vad kostar det ungefär?

Kommentarer

  • Om man vill ha djur inom detaljplanelagt område krävs det som regel tillstånd. För ansökan om att hålla fler än 5 höns eller att man ska ha tupp kostar prövning av ansökan för närvarande 3860 kr (kommunfullmäktiges beslut 2018-11-26, § 120).

    Avgift tas ut oavsett om man får tillstånd eller inte.

    Marielle Oikari Kommunvägledare
  • Jag vill hyra en boskap för att jag ska föda djur.
  • På Härnösands kommuns hemsida hittar du information om Regler kring djurhållning . Svårt att veta vad för typ av information du behöver eftersom det beror på vart du bor och vilken typ av djur du är intresserad av. Det finns även bra information på Jordbruksverkets hemsida  och på Länsstyrelsens hemsida.

    Maria Aldén Kommunvägledare