Rökning på balkongerna

I trivselreglerna i senaste Bobladet står det att balkongerna ska vara rökfria. Stämmer det att det är förbjudet att röka på balkongen? Det vore ju underbart för mig som är känslig mot rök och har en granne under som röker på balkongen så jag ofta måste gå in och stänga fönster och balkongdörr istället för att sitta ute och njuta.

Kommentarer

  • Hej Anna och tack för ditt mejl!

    I våra nyproduktioner skriver vi in i kontraktet att vi har rökfria lägenheter och rökfri omgivning, vi har dessvärre inte det i vårt äldre bestånd.

    Rökfria kontrakt och vad det innebär:

    Varför?
    Ett tryggt och hälsosamt boende och en rökfri boendemiljö – det vill vi som hyresvärd kunna erbjuda alla våra hyresgäster.
    Vi ser tre starka skäl till detta. Risken för bränder minskar, kostnaderna för att återställa inrökta lägenheter minskar samt att risken för störningar mellan grannar minskar. Bostaden är en plats där vi tillbringar mycket tid och därför är det extra viktigt med en bra miljö i hemmet.
    Vårt mål är att på lång sikt göra samtliga våra fastigheter rökfria. Vi är övertygade om att det ökar trivseln och bidrar till en bra grannsämja och vi hoppas att våra befintliga och kommande hyresgäster ser positivt på at vi inför rökfria kontrakt.

    Vad innebär det?
    Som hyresgäst med ett rökfritt kontrakt får man inte röka varken i sin lägenhet eller på balkongen/uteplatsen. Vi är dessutom tacksamma om det inte förekommer någon rökning i direkt anslutning till entréer.
    De hyresgäster som har gamla avtal har dock rätt att röka i sin bostad och vi vädjar till dessa om respekt och omtanke för grannarna.
    När ett rökfritt kontrakt sägs upp och vi kan påvisa att rökning ändå skett, kan den avflyttande hyresgästen bli ersättningsskyldig för de skador på lägenheten som rökningen orsakat.

    Jeasmine Kundservice
  • Hej!
    Gäller detta också Moränvägen 3C? Jag har en granne som röker på sin balkong. Jag som är rökfria är trött på att känna röklunt i sin lägenhet. Hur kan jag påverka det?
  • På vårt nybygge på Moränvägen 68 A-C, samt 3 A-C ska det vara rökfritt i och omkring lägenheten.
    Jeasmine Kundservice
  • Blir förvirrad när ni skriver : Däremot har vi tagit ett beslut om att man måste visa hänsyn till allergiker, vilket betyder att trapphus, hissar och balkonger alltid ska vara rökfria i hela vårt bestånd.
    Ni säger här att det ska vara rökfritt i hela erat bestånd! Menar ni här, att det bara gäller där allergiker bor? Hur gör man i så fall, om man är utsatt för rökning från grannarna och är allergiker?
    Annelie
  • Angående texten om att visa hänsyn till allergiker så är det något vi inte har kvar utan har istället ett antal rökfria hus. Det innebär att hela fastigheten inkl inne i lägenheten, balkonger/uteplatser och gemensamma utrymmen såsom trapphus, utanför entrén, tvättstugor etc. är rökfria. Våra rökfria hus är adresserna: Moränvägen 3 A-C, Moränvägen 68 A-C, Vega, samt Skansvägen 28-30.
    I övriga fastigheter har man som hyresgäst rätt att röka i sin lägenhet och på sin balkong eller uteplats
    Jeasmine Kundservice