Inkomstkrav

Hej,
Vad har ni för inkomstkrav när ni godkänner nya hyresgäster?

Hälsningar
Lisa

Kommentarer

  • Hej Elin,
    För att man ska kunna bli godkänd som hyresgäst hos oss behöver man ha ett visst nettobelopp kvar varje månad när hyran är betald. Vad som klassas som inkomst kan du läsa mer om i vår Uthyrningspolicy.

    Beloppet man ska ha kvar varje månad är gällande existensminimum som beslutas av riksdagen varje år. I dagsläget (2022) gäller följande belopp:
    • 5 157 kr/månad för en ensamstående vuxen.
    • 8 520 kr/månad för sammanlevande makar eller sambor.
    • 3 150 kr/månad för barn upp till 18 år,
    Detta innebär exempelvis att en ensamstående med ett barn på 5 år måste ha 5 157kr + 3 150kr = 8 307kr/månad kvar när hyran är betald.

    Man får inte heller ha några betalningsanmärkningar eller skulder samt att man ska ha goda referenser från eventuellt tidigare hyresvärd. Om man har betalningsanmärkningar måste de vara äldre än två (2) år och inte gälla hyresskulder.

    Återkom gärna om du har några ytterligare funderingar!
    (Uppdaterad )