Får jag ha inneboende?

Jag undrar om jag får ha inneboende hos mig utan att behöva tillstånd av er som hyresvärd?

Kommentarer

  • Hej Eva-Lena!
    Man får ha inneboende, men tänk på trångboddheten som du kan läsa om i vår uthyrningspolicy.

    Med vänlig hälsning,
    Jeasmine Kundservice
  • Hur kan det komma sig att en person som är kontraktsinnehavare kan hyra ut sin lägenhet i många år utan att bo där själv. Personen är skriven på adressen, men har aldrig bott där. Detta har påtalats många gånger, men det händer ingenting?!
    Kollar ni aldrig bokföringsadresser och vilka som bor där egentligen?

  • Hej Inger
    Vi arbetar aktivt med olaga andrahandsuthyrning och tar tacksamt emot tips om någon hyr ut sin bostad i olaga andrahand. När vi får in en misstanke om att någon hyr ut sin bostad utan hyresvärdens tillstånd så börjar vi med att kontakta vår hyresgäst. I de fall rättning inte sker så kan det gå så långt att vi säger upp deras hyresavtal.

    Tanja Verksamhetsutvecklare
  • Om man har inneboende krävs det inte då att de även är skrivna där?
  • Hej Inger
    Bestämmelserna kring folkbokföring är reglerade i Folkbokföringslagen. Haninge Bostäder har inget hyresavtal med den som är inneboende och kan därmed inte heller ställa krav på folkbokföring i bostaden.
    Tanja Verksamhetsutvecklare