Ska jag välja B-, C- eller D-karak­te­ri­stik på dvärg­bry­taren?

Vilken karak­te­ri­stik ska jag välja på dvärg­bry­taren?
ElektrikTom

Kommentarer

  • Karak­te­ri­stiken beror på vilken appli­ka­tion dvärg­bry­taren sitter i. Det beror också på längd och area på kabeln som ska skyddas (utlös­nings­vill­koret). Man anpassar även karak­te­ri­stik efter krav på selek­ti­vitet.

    Man kan få vägled­ning i Handbok SEK 414 (Dvärg­bry­tare- Vägled­ning för val och instal­la­tion) och SEK 421.

    Karak­te­ri­stik B: i anlägg­ningar utan stora inkopp­lings­ström­stötar t.ex. för belys­ning, vägguttag och styr­strömskretsar.
    Karak­te­ri­stik C: är lämplig där man har mått­liga inkopp­lings­ström­stötar från exem­pelvis mikrovågsugnar trans­for­ma­torer, motorer osv.
    Karak­te­ri­stik D: är lämplig där man har höga inkopp­lings­ström­stötar t.ex. i vissa motorer

    Vikti­gast är att man alltid säker­ställer utlös­nings­vill­koret och att man där beaktar minsta kort­slut­nings­ström som kan uppträda vid fel. Vid instal­la­tion av dvärg­bry­tare B, C och D ska alltid märk­strömmen vara lägre än kabels ström­värde.
    Anton Sjödin Teknisk support