Hur beräknar jag den opti­mala stor­leken på en ener­gi­lag­ringsenhet för ett enfa­miljshus?

Niko

Kommentarer

  • Den opti­mala stor­leken på en ener­gi­lag­ringsenhet för ett enfa­miljshus kan beräknas med följande steg:

    Beräkna ener­gi­be­hovet: Beräkna ditt dagliga ener­gi­behov genom att räkna ihop förbruk­ningen hos alla elekt­riska appa­rater i hushållet. Använd elräk­ningar eller mätin­stru­ment för detta.

    Beräkna ener­gi­pro­duk­tionen: Beräkna hur mycket energi du produ­cerar genom förny­bara ener­gi­sy­stem som solpa­neler.

    Beräkna din egen förbruk­ning: Beräkna hur mycket el du kan använda själv genom att ta elen direkt från batte­ri­lag­ringsen­heten istället för att mata in den i elnätet.

    Beräkna lagringsen­he­tens storlek: Beräkna den opti­mala stor­leken på batte­ri­lag­ringsen­heten genom att räkna ut det dagliga ener­gi­be­hovet minus den egna ener­gi­pro­duk­tionen och den el du själv använder.

    Det är viktigt att notera att den opti­mala stor­leken på en ener­gi­lag­ringsenhet även beror på en del andra faktorer, såsom finan­sie­rings­villkor och till­gången på solljus. Det är därför lämp­ligt att rådfråga en ener­gi­kon­sult för att bestämma den opti­mala stor­leken för just dina behov.
    Anton Sjödin Teknisk support