Vilka delar består min toalett av?

Normalt består toaletten av följande komponenter:

  • Cistern - Denna innehåller alla mekanismer för att toaletten ska kunna spola och fyller på med vatten. (Har du en vägghängd skål är cisternen ofta inbyggd i väggen)
  • Cisternlock/Kåp- Nyare modeller har en innertank av plast innanför porslinskåpan. Dessa modeller saknar oftast cisternlock.
  • Underporslin
  • Sits
  • Bottenventil - Spolmekanismen som sköter spolningen när du trycker på spolknappen.
  • Inloppsventil - Ventilen som är kopplad till inkommande vatten och fyller på vatten i tanken efter spolning. Denna ventil kallas även för flottörventil eller påfyllningsventil.
Gustavsberg Support

Kommentarer

  • Köpte en Nordic 3 nyligen.
    På affären sa de att håll emot när du monterar vattnet så att det inte vrider sig.
    Har hållit emot så att jag inte fått några vridningar inne i cisternen när jag monterat.
    likt förbaskat rinner toaletten. Mycket kondensvatten blir det. (Ingen rolig midsommar precis.)

    Har försökt att öppna upp till cisternen. Har lossat båda skruvar på sidorna av porslinet. Men porslinet håller emot stenstarkt. Det hörs att det är limmat, för vickar man på porslinet släpper limmet inne i porslinet. Limmet släpper i bakkant och på sidorna men det sitter i framkant. Det känns som om hela cisternen ska följa med om jag tar i med all min kraft.
    Är det spolknappen som håller kvar allt? Hittar inget sätt att lossa den som inte är förstörande.
    Hoppas på snabbt svar. Är 9 mil från inköpsstället och måste stänga av vattnet för att inte få vattenskador av kondensvattnet.

    //janne
    Jan Johansson
  • Hej Jan

    Cisterkåpan är inte Limmad, man behöver lossa knappen innan man lyfter på den, tryck ned knappen och vrid motsols.
    Låter inte bra att det blir mycket kondensvatten. Det skulle vi få in lite bilder på om det går att ta.
    skicka gärna det på
    customerservice.se@gustavsberg.com
    Helena