Vad är det för skillnad mellan flottör och inloppsventil?

Hej!

Jag blir lite förvirrad eftersom jag har sett lite olika namn. Är det någon skillnad eller samma sak?
Lena

Kommentarer

  • Hej Lena!

    Kärt barn har många namn i folkmun!

    Ska man hårdra det så är en flottör egentligen, precis som det låter, ett flöte som känner av hur högt vattnet ligger i cisternen. Med hjälp av flottören och ett gummimembran fyller inloppsventilen på vatten i tanken efter att man spolat och stänger av vattnet när tanken är fylld.

    I folkmun kallar man dock ofta hela mekanismen för flottör, eftersom flötet i sig inte är något man byter separat.

    Förutom flottör eller inloppsventil kan mekanismen också kallas för t.ex. påfyllningsventil eller påfyllnadsventil.
    Nadira Kundservice
  • Hej
    Vilken sida, framifrån sett, sitter inkopplingen för spolvatten på Nautic 1522 ?
    Berndt Andersson, Kalmar
  • Hej Berndt

    Den sitter på höger sida om ni står framför toalettet.
    Helena