Toaletten fyller inte på tanken

Hej!

Min toastol har slutat att ta in vatten efter en spolning, för att få den att ta in vatten igen måste jag stänga av ballofixen till den och sedan vrida på den igen långsamt.
Den låter även väldigt mycket om jag har ballofixen öppen på max.

Toan är snart 3 år gammal, vet ni vad som kan vara fel?

Daniel

Kommentarer

  • Om den slutat att ta in vatten låter det som att något blockerar inloppet och här följer ett par tips på lösningar:

    1. Är vattentrycket "normalt" som tidigare eller har det försämrats? detta kan påverka inflödet.
    2. Är det en Nautic toalett sitter det efter ballofixen(avstängningsventilen) ett filter/sil. Har det kommit in smuts i detta kan det påverka inflödet. Stäng av vattnet och kontrollera filtret/silen.
    3. Har det kommit in smuts i påfyllningsventilen kan du på vissa modeller rengöra detta. Exempelvis går GB flottörventil att rengöra och du hittar instruktionen på hur du gör här: GB Påfyllningsventil
    Mikel
  • Hej,

    Är det ngn som känner till hur man gör på en vägghängd Gustavsberg-Wc fr ca 2005? Knappen är rund/kromad och inuti sitter en fjäder som skall jämna ut trycket från själva knapptrycket..
    Längre in går vacuumet ner i en plastslang..
    Det spolar till hälften om jag har tur..

    Tacksam för svar

    //Tomas

    Tomas Nilsson
  • Hej Thomas!

    Det låter som att du har ett pneumatiskt trycke (luftstyrt) och om den är från 2005 så är det troligen en Triomont Universal.

    Kontrollera att slangen sitter fast ordentligt i båda ändar, att det inte är något litet hål i slangen samt att den har fri luft från trycket till lyftanordningen (inte ligger i kläm).

    Du kan också prova ventilens funktion genom att manuellt lyfta i ventilen. Om den känns trög kan det vara dags att byta den.

    Reservdelslistan hittar du här om du behöver den!

    Nadira Kundservice
  • Min toalett spolar inte/den fylls inte på med vatten. Den är cirka 15 gammal

    Mvh//Wilhelm

    Wilhelm Östlund
  • Min toalett fyller inte på med vatten. Den är cirka 15 år gamma

    Mvh//Wilhelm
    Wilhelm Östlund
  • Hej Wilhelm,

    Skickar du en bild på toaletten så vi ser vilken modell det är?
    Marlene Kundservice