T1 Spolknapp fastnar

Hej,

Jag har två Gustavsberg-toaletter i mitt hus. Tyvärr är båda lika dåliga då spolknappen låser sig när man trycker ner. Det innebär att toaletten står och rinner vilket är högst olämpligt. Går det att byta ut dessa spolknappen eller hur ska problemet lösas? Jag vet ju själv att man måste se till att inte knapparna står kvar i låst läge men de vet inga gäster. Extremt störande felproducering. Se bilder. Hoppas ni kan hjälpa mig!
Sara

Kommentarer

  • Hej, toaletterna stod här när jag flyttade in 2018 men badrummen är renoverade 2009 resp 2013 så jag kan anta att toaletterna är utbytta då. Jag kan anta att spolknapparna varit knepiga hela tiden, åtminstone så länge jag bott här. Hoppas bilderna kommer fram nu.
    Sara
  • Hej Sara!

    Din spolmekanism är en äldre variant som vi kallar för T1.

    Om du vill prova att byta knapparna så har dessa RSK-nr 7886967.
    Jag misstänker dock att felet sitter längre ner, i spolventilen, men det går inte att säga säkert utan att ha undersökt den.

    Om du vill undersöka den själv så kan du lossa knapp och cisternlock (se bifogad anvisning) och se hur det fungerar att spola utan spolknapparna monterade (tryck direkt på ventilhuset). Om det går bra att spola utan knapparna så är det en indikation på att det räcker att byta dem.

    Om ventilen känns trög så kan du prova att göra rent den. Ibland skapar vattnet hinnor och beläggningar på innanmätet som kan framkalla den här typen av problematik. Om det inte hjälper att göra rent så behöver du byta ventilen. Ersättaren till denna har RSK-nr 7790368.
    Nadira Kundservice
  • Tack, jag ska undersöka. Problemet uppstår när man trycker ner båda knappar samtidigt, då fastnar dessa lite snett eller i varandra och kommer inte upp igen. Kan man byta knapparna till annan modell?
    Sara
  • Ok! Då kanske det är den lilla spolfunktionen som inte fungerar. Bästa är att se efter.

    Om du byter spolventilen till RSK 7790368 så medföljer det även en nyare spolknappsmodell.
    Nadira Kundservice