Vad är skillnaderna mellan takduschseten?

Hej!

Vi ska köpa ett takduschset och jag undrar vad de största skillnaderna är mellan dessa två modeller:
*GUSTAVSBERG ESTETIC ROUND CC160
*TAKDUSCHSET GUSTAVSBERG SKANDIC ROUND CC40

Tack för hjälpen!
Therese

Kommentarer

  • Hej Therese!

    Namnen indikerar vilka produkter som ingår i takduschseten.

    I Estetic Round 160 cc får du takdusch Round inkl. Estetic termostatblandare 160 c-c.

    I Skandic Round 40 c-c får du takdusch Round med Skandic termostatblandare 40 c-c.

    Valet mellan olika modeller är en smakfråga då designen är en annan, men i just det här fallet måste du även ta hänsyn till hur rören sitter eftersom den ena är för 160 mm (c-c) mellan rören och den andra för 40 mm. Installationen är alltså olika för dessa modeller.

    Med Round menas att duschhuvudena är Runda, till skillnad från takdusch Square som har fyrkantiga duschhuvuden.

    Nadira Kundservice
  • Hej. Funderar på att köpa takduschset och funderar vad skillnaden är mellan "nordic 3" och "skandic" serien. ROUND och SQUARE vet jag skillnanden på. Sen är det också det där med cc160 eller cc40. Vad innebär det? Och är det viktigt att köpa rätt där så att det funkar i mitt badrum hemma? Mvh Andreas
    Andreas
  • Hej Andreas!

    Som förklarat i svaret ovan så är namnet före Round och Square i de kompletta seten alltså namnet för blandaren, vilket innebär att Nordic3 och Skandic är två olika blandare. Det som skiljer dem åt är designen, och i vissa fall CC-måttet.

    I det här fallet indikerar CC-måttet avståndet mellan inkommande vattenledningar (varmt och kallt). I tråden Vad är ett c-c mått? kan du läsa mer om vad ett CC-mått innebär.
    Nadira Kundservice
  • Hej, behöver köpa Svart extra lång takduschstång till Round och Square, hittar inte någon återförsäljare, kan ni hjälpa mig snälla?
    Gulsen Celik
  • Hej,

    Tack för ditt mail!
    Se länk https://www.gustavsberg.com/se/blandare-tillbehor/product/gb4163951253/svart-extra-lang-takduschstang-till-round-och-square-svart-hojer-den-justerbara-hojden-med-400-mm
    Våra produkter och reservdelar beställer du via en VVS-återförsäljare eller ett byggvaruhus. Om de inte har den i lager brukar det gå bra att be dem beställa hem den.

    Ha det gott!

    Marlene Kundservice