Ventilen till Nordic DT2/DT20 har utgått. Finns ersättare?

Hej,
Behöver nya spolknappar till min toalett Nordic 1992 - 2002. Av reservdelsbeskrivningen verkar det som de utgått, markeras med stort kryss och pil till nr 12. Finns alternativ om delar saknas, helt ok annars.
Staffan

Kommentarer

  • Hej Staffan!

    Vi kallar denna ventil för DT2/DT20.

    Den har dessvärre utgått men du ersätter den med en komplett utbytesventil (U3) där ventilhus, säte, cisternlock och tryckknapp ingår.

    Produkten har RSK-nummer 7790367 och beställs hos närmaste vvs-återförsäljare.

    Nadira Kundservice
  • Ok!
    Är detta ngt en lekman kan montera själv?
    Staffan
  • Det ska inte vara några problem så länge du har rätt verktyg.
    Monteringsanvisning medföljer utbytesventilen men du kan även se instruktionsfilmen här
    .
    (På filmen är det den äldre utbytesventilen med RSK-nr 7887022, men principen för bytet är densamma.)

    Nadira Kundservice
  • Hi,
    I bought this ventile kit for a DT2 and the adjustment for the push button seems 'wrong'.

    The height adjustment simply moves the push button out of range...or it just manages a half flush and sticks.

    Do you have a picture taken from the top of the where the button screws into the plunger? (The product photos only show the white plastic cap - I need to see under that)

    Has anybody else had issues?

    Thanks
    Chris
    Christopher
  • Hi Chris!

    Unfortunately we don't have a picture of the top part to show you but based on your description it sounds like you haven't yet managed to fixate the valve in the desired position. Could that be the case?

    I've attached the complete instructions below. The part I'm referring to is shown in section 10-12.

    I recommend you to release the lock of the flush valve and then press the valve down with the the help of the tank cover to get it into the correct position. If it is not able to lock in that exact position because it's right in between two steps you may lower it to the step just below.

    Nadira Kundservice
  • Hej
    Vi har installerat u2 i vår toalett
    Efter spolning går knappen inte upp i läge
    toaletten fortsätter att rinna, spolningen stänger inte
    Vad är felet ?

    Ingrid
  • Hej Ingrid!

    Det är svårt att säga på rak arm eftersom jag inte har sett den med egna ögon men det finns några saker ni kan kontrollera:

    1. Centrumpelaren från den tidigare ventilen är tillräckligt avklippt och nedstucken så att den inte trycker på den nya ventilen och hindrar den från att stänga.
    2. Det får inte sitta något annat skräp i vägen för utloppet som hindrar ventilen från att stänga.
    3. Ventilen sitter fast ordentligt i bottensätet.
    4. Knappen ska vara fastgängad rakt ner i ventilhuset och får inte kärva. Se till så att den inte skruvas fast för hårt. Den ska inte skramla runt men får heller inte skruvas så hårt att den lyfter ventilhuset.
    5. Ventilhuset fungerar smidigt när knappen inte är monterad.
    Nadira Kundservice
  • Hej,
    Min toalettstol NordicDuo DT2 står och rinner, hittar inte vilken bottenventil jag ska köpa.
    mvh
    Lars Erik
  • Hej ,

    Bottenventilen heter RSK 7790367 (ingår: knapp , cisternlock, ventil)
    Rebecca Innesälj
  • Hej
    Jag behöver byta ut en del som heter 272.319.00.1 Daterad 13.07.2006
    Tror det är en Toastol artic installerad 2006

    Det är själva spoldelen - Enlig webbsida borde det vara denna (se nedan ) men bilden skiljer , ser rätt ut i sprängskiss men annorlunda när själva delen visas . Är det rätt del jag valt för ersättning ?

    RSK-nummer: 7790375
    Artikelnummer: GB19299S2956
    EAN-nummer: 7391530071626
    Nichlas
  • Hej Nichlas,

    Tack för din fråga! Skicka gärna en bild på toaletten så vi ser vilken modell du har?

    Ha en fin dag!
    Marlene Kundservice