Nyinstallerad WC Nordic3 3500 rinner/fyller ej på

Efter spolning så fyller toaletten vatten och håller stängt till tanken är full då rinner det över och flödar konstant. Vad och hur åtgärdar man det? Toaletten är helt ny.
RS
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej!

    Kontrollera att inloppsventilen inte har vridit sig vid monteringen. Om inloppsventilen sitter vriden så kan ventilen ligga an mot cisternväggen och få svårt att röra sig (stänga eller öppna). På bilderna nedan ser du hur ventilen ska sitta och exempel på hur det kan se ut när ventilen vridit sig.

    Om ventilen har vridits så kopplar du loss och vrider tillbaka ventilen. Var noga med att hålla emot ventilen ordentligt vid återmontering.

    Om felet inte beror på detta och inte upphör så felanmäler du den hos ditt inköpsställe. Du kan använda toaletten som vanligt under tiden men stäng av vattnet när toaletten inte används!

    Nadira Kundservice
    Bästa svaret
  • Det här måste jag kontrollera på min. Har också en nyinstallerade nordic 3500, men den fyller inte på. Men frågan är hur man ”öppnar” toaletten för att se det som bilderna visar?
    Lars
  • Hej Lars!

    Jag rekommenderar att man stänger av vattnet innan man gör detta.

    1. Lossa spolknappen genom att skruva den motsols. Om du trycker ner knappen när du börjar skruva så får du bättre grepp.

    2. Skruva loss de två fästskruvarna som sitter på vardera sida av tanken.

    3. Lyft cisternkåpan rakt upp.

    Hela monteringsanvisningen hittar du här!

    Nadira Kundservice
  • Tusen tack! Problemet åtgärdat.
    Lars
  • Porslinskåpan sitter fast i en limpackning. Kan därför vara lite pyssligt att lyfta av. Jag fick skära bort packningen!
    Bosse
  • Monteringsanvisningen hittar du här står det men det gör man inte utan det står error 404. Inte mycket till info om det är så.
    Göran
  • Hej Göran!

    Tack för att du uppmärksammat oss om detta! Länken är nu uppdaterad.

    Ha en fin dag! 😊
    Nadira Kundservice
  • Hej
    Vi har flera ggr haft problem med att spolknappen slutar fungera och att det inte går att spola. Efter att spolknappen skruvats loss och sedan återskruvats verkar den fungera, även om jag inte är säker på att den den "lilla" spolmängden fungerar , det kanske bara är den större mängden... Jag får väl ta tid.
    Vi tänker att vi provar med att beställa en ny spolknapp.
    Vad är det för artikelnummer på knappen på Nordic3 WC 2017-
    Vänligen
    Annika
    annika ahlsén
  • Hej Annika

    Tack för ert mail.

    Ny spolknapp till Nordic3 är NR 4B alt 4 A i bif länk.
    https://www.gustavsberg.com/se/produkter/gustavsberg-reservdelar/toalett-reservdelar/toalettstol-reservdelar/product/csev206599

    Reservdelar beställer du via en VVS-återförsäljare eller ett byggvaruhus. Om de inte har reservdelen i lager brukar det gå bra att be dem beställa hem den.
    Helena P