Mjukstängningen (sits) har slutat fungera. Går det att fixa?

toa Nautic 1522 med mjukstängade sits

plötsligt så stänger den inte mjukt längre!
Toa och sits är 4 år gammal
Tomie

Kommentarer

  • Hej Tomie!

    Mjukstängningen styrs med hjälp av de dämpare som sitter i anslutning till sitsfästena.

    Dämpare till rätt modell hittar du i reservdelslistorna och man beställer dem hos närmaste VVS-återförsäljare.

    Det är enkelt att byta dämpare själv. Anvisningar medföljer.

    Tänk på att låta locket självstänga eftersom dämparna slits och går sönder om man tvingar ner locket snabbare.
    Nadira Kundservice
  • Hej
    Har en 7763112 Gustavsberg WC-stol 5G84 Hygienic Flush där dämparna gått sönder.
    Vad kostar nya att köpa ?

    Mvh
    Tobias
  • Ok! Jag kikade och såg nu att dessa tyvärr saknades i reservelslistan.

    Dämparna till Hygienic Flush 5G84 har artnr 92242400.

    Våra återförsäljare sätter sina egna priser så det beror lite på vart du vänder dig, men rekommenderat pris för dessa är 754 kr.

    Vill du köpa en helt ny sits så har den RSK-nr 7886949 och har ett rekommenderat cirkapris på 1326 kr.
    Nadira Kundservice
  • Toalettringen stänger mjukt men inte själva locket, är det ändå dämparna som måste bytas? Vi har en Nautic 1500 H inköpt i september 2017. Är det kanske billigare att köpa en helt ny sits?
    Kristina
  • Hej Kristina!

    Ja, det stämmer bra. Dämparna styr mjukstängningen för både locket och sitsen. Varför det ibland bara blir problem för den ena har jag inget bra svar på tyvärr men lösningen är iaf att byta ut dämparna eller sitsen.
    Att byta dämparna brukar vara något billigare än en ny sits.
    Nadira Kundservice
  • Har själv fått trasiga dämpare, verkar vara ett vanligt problem. Orsaken är en för svag axel i dämparen. Den är gjord av plast och vrids lätt av av ifall man trycker på eller ”kastar” ner locket och inte låter det stänga sig självt. Något som verkar väldigt vanligt. Varför inte göra den lilla delen i metall? Varför Inte sälja reservdelen styckvis? Varför inte testa sin premiumprodukt så att den håller?
    Nils H
  • Hej Nils,

    Själva idén med att ha en mjukstängande toalett är att man ska låta locket stänga sig självt. Om du vill stänga locket för hand så finns det sitsar utan mjukstängning för detta.

    Även om delen vore gjord av metall så slits dämpningsfunktionen ut om du tvingar ner locket, eftersom du då motarbetar dämparnas funktion.
    Nadira Kundservice