Missfärgningar i toaletten

Hej!

Min toalett har blivit missfärgad och det går inte att få bort. Har ni några tips?
Mathilda

Kommentarer

  • Hej Mathilda!

    Om man har kalk- eller järnrikt vatten kan det vara lättare att få missfärgningar som dessutom är tuffare att få bort. Men vi har några tips som du kan prova:

    1. Universal Allrengöringsmedel - Innehåller inga slipmedel eller farliga kemikalier.
    2. Hushållsättika - Häll i skålen och låt verka innan du skrubbar rent med toaborste. Ättikan har ännu bättre effekt om du värmer den först. Du kan även blötlägga toalettpapper i ättika som du sedan täcker de envisaste fläckarna med och låter verka över natten.
    3. Diskmaskinstablett - Lägg tabletten i toaletten med hett vatten (eller låt tabletten verka under natten) och skrubba senare rent med toaborste.

    Om man har råkat ut för kraftiga kalkavlagringar kan man använda kalklösande medel och ett trubbigt plastverktyg att skrapa bort kalken med.
    Nadira Kundservice
  • Vi har köpt en ny toalett på Bauhaus, det blev missfärgat i toan nästan med än gång. Jag har kontaktat dom men får ingen hjälp. Dom säger att det är från kopparrören, vi har provat med det som ni säger på er hemsida för att få bort det, men det går ej, vår gamla toa blev det aldrig något (IFÖ).  Är era nya  produkter sämre nu för tiden, det påstår Bauhaus. Vi köpten en Gustavsberg för att vi ville ha bra kvalitet.
    Anders
  • Hej Anders,

    Över lag så kan man säga att glasyr i allmänhet inte klarar riktigt samma påfrestningar idag som den gjorde förr, oavsett fabrikat.

    Det beror på att den typen av glasyr som användes tidigare inte längre får användas då miljökraven har skärpts och gjort vissa ingredienser otillåtna.

    Vi har varianter som kommer med en extra ytbehandling men det är något som kostar lite extra. Behandlingen kallar vi för Ceramicplus (C+) och finns som tillval till de lite mer exklusiva modellerna - bl.a. Nautic, Estetic och porslin från Villeroy & Boch.
    Här finns mer information om Ceramicplus.

    Nadira Kundservice
  • Hej!

    Det som gäller är oxalsyra! Köps i färghandel och är knappast extremt miljöpåverkande då det ändå det som också finns i rabarber. Ennligt min erfarenhet synnerligen effektivt och löser snabbt upp även gamla avfällningar i toastolar etc. Testa!
    Lg
  • Hej och tack för din input!

    Det är alldeles riktigt att oxalsyra förekommer naturligt i olika växtarter. Den man köper i butik har dock en betydligt högre koncentration och är ungefär 3000 gånger starkare än ättikssyra.

    Vi rekommenderar inte regelbunden användning av oxalsyra då den kan ha en frätande effekt på emaljen. I denna koncentration är nämligen oxalsyra både frätande och giftigt.

    Även om oxalsyra inte klassas som rakt miljöfarlig så ska den hanteras som potentiellt hälsofarlig och förvaras oåtkomligt för barn och djur.

    Nadira Kundservice
  • Visst är det så att oxalsyra är ett starkt och frätande ämne som man måste vara försiktig med, och självklart ska man egentligen undvika alla former av miljöbelastande kemikalier. Vattnet där vi har vårt fritidshus är järnhaltigt om än helt tjänligt, men det medför att det uppstår avlagringar i framför allt toaletten under den delen av året då vi vistas där mindre frekvent.

    Jag rengjorde med utspädd oxalsyra i början av juni och toaletten ser faktiskt lika bra ut nu i början av september. Jag hade så klart helst undvikit användning av detta ämne men om man ser till att jag gör det en eller kanske två gånger om året så anser jag ändå att det är acceptabelt. Detta kan också jämföras med andra produkter som finns i våra vanliga butiker (Klorin, Kalkosan etc,) som inte alls är lika effektiva vilket i sig lätt leder till ett mer frekvent användande och överdosering. Och dessa produkter är också skadliga för miljön, något de flesta förhoppningsvis är medvetna om. Citron och ättika är då ett bättre alternativ men problemet är att det inte rår på denna typ av avlagringar.

    Argumentet att oxalsyra fräter på emaljen är säkert korrekt men åter så kan inte några gångers rengöring per år ha så negativa konsekvenser. Misstänker att det är ett större problem att många försöker mekaniskt skrubba bort avlagringarna med svampar av olika art och som kan orsaka mikroskopiska repor i emaljen.

    Lg
  • Tack för ditt svar!

    Jag tror säkert inte att det skadar vare sig glasyr eller miljö att använda oxalsyra vid enstaka tillfällen men det är viktigt att man känner till eventuella risker innan man fattar ett eget beslut.

    Eftersom vi värnar om miljö och hållbarhet så kan vi inte förespråka användning av starka rengöringsmedel och man bör även känna till att det kan påverka garantin om man frångår rekommendationerna och skötselråden.

    Nadira Kundservice
  • Hej.

    Jag har försökt få bort en kalkrand i toalettstolen. Använde en klickskrapa. Fick bort hela randen men nu ser det ut som jag målat i toalettstolen med blyertspenna som inte går bort.
    Verkar inte vara repor som känns.
    Går det få bort detta eller är det kört?
    Åsa
  • Hej Åsa!

    Om verktyget är av metall så kan det lämna blyertsliknande spår vid kontakt med glasyr. Vi rekommenderar inte att använda verktyg av metall, både av den här anledningen men också att de kan skada glasyren.

    Man kan få bort dessa märken med keramiskt suddgummi men du behöver nog ha en torr yta för att det ska funka bra.

    Nadira Kundservice
  • Hej,
    Vi har järn rikt vatten och får missfärgningar i toan. Provade med ättika och det blev fint förutom randen vid vattnet. Det gick inte helt bort. Har läst om och gnugga med pimpsten. Är det något ni rekommenderar? Eller kan det skada glasyren?
    Päivi
  • Hej Päivi

    Skulle inte rekomendera pimpsten då det kan skada glasyren.
    Rekomenderar mer att ni tar varmtvatten och en diskmaskinstablett och ligga övernatten.
    Och sedan ta toaborsten och gnugga.
    Man kan även blanda citronsyra med vatten till en gegga och stryka på ochsedan ta toaborsten och gnugga.
    Om det inte hjälper kan man ta ett medel som heter citex som finns på marknaden.
    Helena P