Kan jag ta bort blandarens återfjädring?

Hej,
Jag har en tvättställsblandare modell nautic. Den går bara att spola varmvatten om jag håller spaken åt vänster. Släpper jag så stängs vattnet av. Spaken rör sig mot mitten och nedåt.
Jag har förstått att det är en inställning man kan ändra på?
Jag har dessvärre ingen ballofix för avstängning av vatten, går det att göra inställningen ändå? Utan att det sprutar vatten.
Tack på förhand
Andreas

Kommentarer

  • Hej Andreas!

    Fenomenet du beskriver är mycket riktigt en energisparfunktion som är inställd i blandaren och den går att justera efter eget tycke eller kan tas bort helt och hållet.

    Man kan göra två justeringar på återfjädringen. En för varmvattnet och en för flödet.
    Dessa justeringar finns illustrerade på sidan 15 i monteringsanvisningen.

    Såhär justerar du komfortflödet (återfjädringen för flödet):
    1. Vattnet behöver inte stängas av för att genomföra justeringen. Montera bort blandarspaken med hjälp av en insexnyckel (2,5 mm).
    2. Justera komfortflödet med hjälp av en skruvmejsel. Genom att vrida åt vänster ökar flödet. Genom att vrida åt höger minskar flödet. Komfortflödet tas bort helt genom att flödesskruven skruvas upp helt.

    Såhär justerar du komforttemperaturen (återfjädringen för varmvattnet):
    1. Vattnet behöver inte stängas av för att genomföra justeringen. Montera bort blandarspaken med hjälp av en insexnyckel (2,5 mm).
    2. Justera komforttemperaturen med hjälp av en skruvmejsel. Genom att vrida åt höger höjs temperaturen. Använd handen eller en termometer för att hitta en önskad komforttemperatur.

    Montera tillbaka spaken när justeringen är gjord.
    Nadira Kundservice
  • Är det den lilla skruven längst upp i plastdetaljer som man skruvar upp vad är det för skruv vid fjädern jag ska ta bort så att inte handtaget fjädrar tillbaka vill ju ha varmare varmvatten ??? Hasse
    Hans
  • Hej Hasse
    när du står framför blandaren är det en fjäser på höger sida för varmvattnet, skruva in den eller ta bort den helt.
    I bakkant på vipparmen sitter det en skruv som styr flödet, den kan du också juster beroende på vilket flöde du vill ha som startflöde.(du kan också skruva bort den funktionen).
    Eine
  • Tack ska testa detta !
    Hasse
  • Hej, hur tar man bort fjädern helt och hållet? Försökte skruva ut skruven helt och hållet och dra bort fjädern men tvekar på att detta är rätt sätt?
    Johan
  • Hej Johan!

    Jo det är rätt du får dra ur den med en tång.

    Mvh!
    Anki
  • Hur tar man bort blandarspaken? På manualen ser det ut som att man kan ta bort den om man skruvar bort en skruv under spaken men där finns bara färgmarkeringen för varmt och kallt. Tacksam om ni kan hjälpa mig.
    Satine
  • Hej Satine!

    Du petar bort färgmarkeringen med t.ex. nageln så sitter insexskruven under den.
    Försiktig bara så att du inte tappar den. Jag rekommenderar att stänga bottenventilen i handfatet så att den inte glider ner där.
    Nadira Kundservice

  • Såhär ser det ut när jag öppnar. Tagit bort skruven för fjädern och skruvat upp mittenskruven. Om jag vill ta bort värmejusteringen, är det bara att dra upp fjädern? Verkar sitta som berget så blir osäker eller har jag glömt någon skruv?
    Oskar
  • Hej Oskar,

    Skruven vid fjädern ska skruvas in tills fjädern trycks ihop om du vill bli av med återfjädringen.
    Nadira Kundservice