Hur byter man ventilbollen i 325?

Hejsan!

Jag har en äldre 325 med dragknopp. Hur byter man ventilbollen i den?
Susanne

Kommentarer

  • Hej Susanne!

    Om du har en 325 med lyftknopp så ser din bottenventil ut såhär (nedan bild).

    Ventilen sitter fast under tanken och måste delas på mitten (gänga) för att du ska få upp bräddavloppsdelen (NP 5) där ventilbollen (NP 4) sitter.

    Gör så här:

    1. Lyft upp ventilen som vid spolning för att komma åt centrumpelaren undertill (1). Håll med ett fast grepp och vrid sedan i överdelen (2) för att gänga av.
    2. Lyft av den övre delen helt med bräddavlopp och allt.
    3. Dra loss ventilbollen och trä på den nya.

    Nadira Kundservice
  • Jag har 2 st toastolar från när huset byggdes 1981. Ventilgummibollen verkar sliten så det läcker lite. Jag behöver således 2 stycken sådana. För att jag skall kunna beställa hos VVS o Bygg ber dom mig kolla med er jag veta vad de har för artikelnummer. Utseendet på bilden ovan NP4 ser lite annorlunda ut än mina befintliga men de kanske är kompatibla. Mina är kurvigare. Största diameter är 72 mm. Övre hål 21.5 mm. Ytteridameter neråt är 43 mm. Höjd på bollen är 43 mm.
    Mats Arvidsson
  • Hej ,

    Ventilbollen till denna heter RSK 7889748. Om inte återförsäljaren har den hemma så beställer dom hem den till dig.
    Rebecca Innesälj
  • Hej!
    Hur tar jag loss pinnen NP 8? Så att jag får loss det blå röret som ventilbollen är
    monterad på.
    Hälsningar
    Nils
    Nils Silfversten
  • Hej ,

    Den får man lirka ut genom dom stora öglorna på den blåa delen , likadant fast tvärt om när den skall tillbaka.
    Rebecca Innesälj