Hur byter jag min rektangulära spolknapp?

Jag har en toalett, modell 325x. Jag försöker montera på en ny spolknapp eftersom mitt barnbarn på 2 år hade sönder orginalet.
Men det verkar omöjligt att få den på plats. Hur gör man?
Ska man lyfta ur alltihop och montera fast spolknappen med själva "valvlocket" (eller vad det kallas) för att få den på rätt plats?
Har absolut noll erfarenhet av sådana här sorts reparationer...
Mycket tacksam för snar hjälp!
Susanne

Kommentarer

  • Hej Susanne!

    1. Börja med att avlägsna tryckknappen från ramen den sitter i. Du trycker ner spolknappen (som när du spolar) på vänster sida. På höger sida kommer du se en urfasning i kanten. För in ett mynt eller en skruvmejsel för att bända loss knappen.

    2. Lyft sedan av den lilla armen som kommer underifrån och upp i fåran bredvid lockmuttern. Skruva av lockmuttern. Du kan nu lyfta av ramen.

    3. Sätt i den nya ramen och var noga med att skruven och armen du tidigare avlägsnade hamnar på rätt plats. Det kan var ganska pillrigt.

    Spolknappen trycks sedan på plats med högersidan först.

    Lycka till!

    325X:

    ST (t.ex Nordic 300-serien/Classic):

    Nadira Kundservice
  • Hej Nadira;

    Jag tycks ha samma problem med en likadan gammal modell av toalettstol. Grejen är att jag är inte hundra på att jag har alla delar till spolknappsmekanismen. Finns det en möjlighet att beställa detta av er alternativt om ni kan rekommendera en rörmokare för detta i Varbergs kommun?
    Jag har alltså den spolknappen som är lodrät, enligt illustrationen ovan.
    Joakim Alexandersson
  • Hej Joakim

    Om ni har problem med spolning och ni har denmodell i bif länk. så skulle jag rekomendera att byta till NR 4B, Vi har ingen försäljni ng till privat personer. Utan det blir hos en Återfösäljare.
    https://www.gustavsberg.com/se/se/produkter/gustavsberg-reservdelar/toalett-reservdelar/toalettstol-reservdelar/product/csev206388

    Här är några Instsallatörer i Varberg,

    Helena