Varför är inte alla bostadsområden (oavsett nyprod. eller inte) rökfria?

Hej!

Jag bor i kv. Taptot och har en granne som bolmar så mycket tobak att det tränger in i min lägenhet, trots att vi inte ens bor vägg i vägg. Tobaksröken är så pass stark att jag får ont i huvudet, och då är jag vanligtvis inte en känslig person. Varför ska bara nyproduktion ha resonabla regler angående rökning? Ser ni inte era äldre bostadområden som attraktiva nog för att hålla en modern standard? Jag tycker att det är skamligt hur man 2019, snart 2020, fortfarande kan acceptera att andra hyresgäster ska stå ut med andras groteska tobaksrökning.

Kommentarer

  • Hej Adam!

    Tack för att du kontaktar oss.

    Vid nyproduktion skriver hyresgästen på ett godkännande tillhörande hyresavtalet.

    Skulle vi införa rökfritt i äldre byggnader skulle vi med andra ord behöva få det godkänt i från alla hyresgäster. Än så länge finns det inte heller något juridiskt stöd i denna fråga - varpå vi inte kan gå in och förbjuda.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Har samma problem! Varför skall jag behöva acceptera grannens rök? Jag borde då få betydligt lägre hyra, då jag inte kan använda uteplats/balkong på ett vanligt vis
  • Hej Mats!

    Tack för att du kontaktar oss,

    Vi kan tyvärr inte göra någonting då lagen inte förbjuder rökning på balkonger. Jag råder dig till att försöka prata med personen/personerna som bor där och berätta om att du störs av det och fråga om de kan tänka sig röka någon annanstans.

    Vänliga hälsningar

    GotlandsHem
  • Detta problem om rökning. Jag bror tre  trappor upp, grannen under mej röker inne och har balkong dörren öppen så att all rök kommer in i min lägenhet. Röken tränger sig även  ut till trapphuset så jag får panik när jag ska gå ut. Har pratat med hen om detta men utan resultat, tyvärr. Vissa är egoistiska och bryr sej inte om sin omgivning om hälsosammare grannskap.
  • Hej Carin!

    Tack för att du kontaktar oss,

    Återigen kan vi tyvärr inte göra någonting då lagen inte förbjuder rökning på balkonger eller inne i lägenheten.

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Har försökt prata med min granne, men han håller ingenting han lovar!

    Varför kan inte rökarna hålla sig på framsidan, så har jag en möjlighet att använda min uteplats och min balkong?

    Och förresten finns det andra bostadsbolag som infört rökförbud även i gamla lägenheter
  • Hej igen Mats!

    Vad bra att du försökt prata med din granne. Jag förstår att det är frustrerande om det ändå inte fungerar bättre men som nämnts ovan så har vi inte juridiskt stöd i att förbjuda rökning. Önskar du prata med en trygghetshandläggare går det bra att ringa till vår kundservice så får vi koppla dig. Du når oss på telefonnummer 0498 20 39 00.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Hej,
    Jag funderar också på det här med rökning på balkong kopplat till att bara vissa (nya) bostäder inte tillåter rökning och vi som bor i äldre områden måste stå ut med detta. I koppling till det nya beslutet om sommaruthyrning då ni ville mainstreama bostadsområden skulle väl det här också kunna vara en sådan åtgärd. Gällande sommaruthyrningen behövdes inte majoritet, kanske inte behövs här heller då? Gör en undersökning bland era hyresgäster vet ja'.
  • Hej!

    Tack för att du kontaktar oss,

    Även om en sådan undersökning skulle göras skulle det resultera i samma problematik som vi beskrivit tidigare i den här tråden. Vi skulle i sådant fall behöva få det godkänt i från alla hyresgäster i områdena. Än så länge finns det inte heller något juridiskt stöd i denna fråga - varpå vi inte kan gå in och förbjuda.

    Vänliga hälsningar

    GotlandsHem
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.