Var med och bygg Visbys nästa kvarter

Nu när det är dags att börja planera för ett nytt bostadsområde vill vi mer än att bara bygga nytt. Vi vill bygga riktigt bra också.
Därför vill vi få reda på dina tankar och idéer kring utformningen av GotlandsHems nästa bostadsområde mellan Pilhagen och Furulund.

Vi vill få reda på:
  • Hur området används idag
  • Vad som är viktigt att bevara
  • Vad som kan göras bättre
  • Idéer om utveckling
  • Vad ett bra boende är för dig
Skriv dina tankar som en kommentar i det här inlägget. Vi tar tillvara på och samlar in alla kommentarer.

Läs mer om dialogen på vår hemsida.
Se inbjudan till dialogdagar 13 och 14 april.
Se schema för dialogdagarna.

Vänliga hälsningar
GotlandsHem

Kommentarer

  • Hej! Jag bor i BRF Skäran och har ingen kontakt med området igentligen där ni tänker bygga men under flera år har jag funderat på varför man inte byggt just där. Mitt tänk har varit att bygga upp ett helt nytt kvarter för barnfamiljer. anpassat med låga längor, större lägenheter extra förråd och en fantastisk rolig lekplats för alla åldrar och ev en pulkabacke/skateåkning.Man ska ha möjlighet att bo kvar där till barnen fyllt typ 25 år sen måste man flytta för att ge plats åt ytterligare en barnfamilj. som det är idag så är det inte särskilt bra planerat för barnfamiljer, det är trappor det ska förvaras med barnvagnar och cyklar mm. tack för mitt TYCK TILL
  • Hej Lise-Lotte!

    Stort tack för dina åsikter! 😀
    Vi tar med dem i sammanställningen av alla inkomna förslag och synpunkter.

    Självklart är du också mer än välkommen att komma med på dialogdagarna för att berätta mer om hur du skulle vilja använda grönområdet runt omkring bostäderna.

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Kul att ni tar till er förslag.  Tyvärr kan jag inte komma. Jobbar då det är därför jag skrivit.  En fråga till. Har ni med er i planeringen hur och var ni skall ha utfarten till området?
  • Hej igen Lise-Lotte!
    Jag förstår.

    Utfarten är mycket riktigt något som ännu ska planeras. Men som inte är klart ännu.

    Vänliga hälsningar

    GotlandsHem
  • Som hundägare så går jag och många med mig våra dagliga promenader på det aktuella området. Vi vill gärna släppa lös våra hundar så de kan busa/leka med varandra. Skulle vara jättekul om vi fick ett hundhägn någonstans i området Skulle göra våra fyrfota vänner så glada
  • Hej!
    Jag bor på Länna i kvarteret Vargen som visserligen är fint men omgivet av alldeles för mycket biltrafik för min smak. Sneglar därför mot Gråbo och eventuellt det nyplanerade området mellan Pilhagen och Furulund.

    Till att börja med vill jag berätta att cykelvägarna genom Gråboskogen och längsmed bokskogen och pilhagen är ett fantastiskt fint stråk.  En av de sista platserna i Visbys tätort där man kan ta sig fram utan att exponeras för bilismens buller och luftföroreningar i alltför hög grad. Så, vad ni än planerar; var rädda om den platsen! Det är fint att kunna cykla med barnen där och att även äldre som inte alltid är bilburna kan få tillgång till ett stycke rofylld natur i närmiljön.

    Vidare så tycker jag att en av de bra saker man ändå lyckades med när man planerade vissa av miljonprogrammen (på Gotland; delar av Gråbo samt Bingeby öster om Tjellvarvägen) och som man gott kan ta intryck av och försöka bevara, var att man lade flera bostadsområdena i ett kluster runt ett stort grönområde med lekplatser centralt, medan alla bilinfarter och parkeringar samt service lades ute  i periferin. På så vis kan man freda ganska stora områden från bilismens infrastruktur och barnen kan vara ute och cykla/leka utan att riskera möte med bilar.

    Gärna odlingslotter på gårdarna. Vi människor mår bra av att gräva i jorden och det är ett bra sätt att lära känna sina grannar, vilket skapar trygghet.

    Tror även att det kan behövas en rejäl grön buffertzon mellan hamnleden och det nya kvarteret. Dels av visuella skäl men framförallt för att dämpa buller samt reducera luftföroreningar.

    Sen är det alltid trevligt med sovrum åt norr och balkonger i söder.

    Lycka till,

  • Hej Nina,
    och stort tack för dina tankar och synpunkter! Jag tar med mig den till dialogen imorgon.

    Du är såklart också välkommen att delta imorgon (9.30-16)

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Hej Anki!

    Tack för ditt förslag om att tänka på de fyrfota vännerna, vi har faktiskt haft några som tagit upp idéer om hundrastgård idag på dialogen.

    Även du är såklart också välkommen på andra dialogdagen imorgon (9.30-16) för att berätta mer om hur vi kan ta hänsyn och skapa trivsel för oss och våra husdjur.

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Hej,

    Gångstigarna måste vara kvar! Såväl under bygget som efteråt.

    Att göra det lätt att cykla o gå från Bogen 1 till Terra Nova.

    Hoppas det kanske kan bli bättre. Men bra cykelbana så man inte behöver cykla o trixa i områden som är "svårframkomliga".

    Vänligen

  • Hej!

    Vi tackar så mycket för dina tankar och synpunkter.

    Ni alla är välkomna att ta del av resultatet från dialogdagarna nu på torsdag 19/4 kl. 18.00, i Stävens samlingslokal på Jungmansgatan 41A.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • En hundrastgård vore toppen!!!
    Vi är många med hundar här i området och det vore jättetrevligt med ett inhägnat område att träffas på.
  • Hej Anne-Lee!

    Tack för att du också lämnar dina åsikter om att ni önskar hundrastgård.
    Jag tar med mig dina synpunkter!

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Finns det något sätt att få ner hyrorna?
    Ni behöver inte "lyxa" till lägenheterna.
    Vet bostadsbolag där man kan hyra tex. spis, kylofrys mm.
    över 7000 kronor exklusive  vv för en trea är mycket.
  • Hej Lars!

    Tack för dina åsikter. Vi jobbar nu med att se hur vi kan erbjuda bra hyresnivåer i förhållande till kvalitet. Vi vill ju såklart inte att någon ska uppleva att vi lyxar till det i onödan.

    Jag tar med mig dina tankar och idéer!
    GotlandsHem
  • Hej Gotlandshem!

    Det byggs i Visby och i Gotlandshems regi vilket är både bra och nödvändigt. Men en fråga har jag diskuterat med ett flertal vänner och bekanta och det är arkitekturen. Varför är alla nya bostadsområden så anskrämligt fula? Det är fyrkantiga betonglådor var man än ser. Folk i gemen vill inte bo i den här typen av förvaringslådor. Ett boende ska vara gemytligt så att det skapar sinnesro. Jag har folk i vänkretsen som tackat Nej till en bostad i de nya områdena enkom av den orsaken att huskropparna är anskrämliga. Hur tänker Ni när det planeras för ett nytt område? Billigast vinner eller?

    MVH
  • Hej Lars!

    Tack för att du delar med dig av dina synpunkter gällande utseendet på våra nybyggda hus.

    Självklart är priset en viktig del för oss för att skapa bra hyresnivåer i vår nyproduktion, men det behöver väl inte nödvändigtvis innebära att det är fult.

    Får jag fråga dig vad du tycker är fint?

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Hej Nora!

    Tack för ditt svar. Visst är frågan lite svävande om vad som är "fint". Allt ligger i betraktarens ögon. Men forskning visar på att det mänskliga ögat inte gillar fyrkantiga och livlösa former som tyvärr utgör mycket av den moderna bebyggelsen, bl.a. i Visbys nya områden. Ett bostadsområde som inte är arkitektoniskt utformat för människans sinnen blir ofta en grogrund för problembildning. Titta bara på "miljonprogrammets" byggnader. Gå ut och fråga 100 personer på gatan om hur de vill bo så är jag övertygad om att minst 90 av dessa hade valt helt andra husmodeller än de som nu byggs i Visby. Ett bra exempel på relativt nya byggnader som har gått hem hos folk är studentbostäderna bortom Gutavallen. Tegelrött med trappstensgavlar. Hus ska även ha en del rundade former vilket tilltalar ögat. Det kan räcka med en rundad portal, fönster eller dörr som rundad upptill. Det är de små detaljerna som gör det. Men absolut inte dessa fyrkantiga lådor för då är det inte bostäder längre utan "förvaringssystem". Jag förstår att kostnaden är något man måste tänka men måste låg kostnad vara detsamma som "ful arkitektur"?  Detta var bara en synpunkt men eftersom fler än jag har reagerat negativt på de nya bostadsområdena så kanske det ändå skickar ut en signal om vad beslutsfattarna behöver titta närmare på när man diskuterar nya boenden.

    Ha en fin sommar!

    MVH!

  • Hej Lars!

    Jag vill verkligen tacka dig för att du tar dig tid att dela med dig av hur du tänker. Just det du skriver - önskemål om variation och att allt inte ska se likadant ut - har också kommit fram i den medborgardialog som vi fört kring vårt nästa kvarter mellan Pilhagen och Furulund. Så det är mycket värdefullt för oss att få reda på att ni är fler som tycker så.

    Jag tar även med dina synpunkter som du nu skickat in.

    Stort tack och trevlig och fin sommar till dig också!

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Hejsan . jag bor med min familj nu på vitkålen. vi är 2 vuxna och 4 barn hemma. jag undrar om ni kommer bygga fler stora familje lägenheter önskemål är med trädgård till. vi bor i en 5:a nu. men önskan är att ni skulle kunna ha flera 6:or på era planer. oh med en skälig hyra som inte springer över 10:000 kronor per månad.
  • Hej Anna!

    Tack för att du hör av dig till oss med dina önskemål!

    I vårt nästa kvarter vi planerar att bygga mellan Pilhagen och Furulund är visionen att bygga en bred variaton av lägenheter, allt från mindre studentlägenheter till större familjelägenheter. Byggplanen är inte klar än så i skrivandes stund kan ja inte ge dig ett bättre svar. Du får gärna läsa mer och följa projektet på vår hemsida där vi kommer att uppdatera med information fortlöpande.

    Tack igen och jag önskar dig en trevlig sommar!
    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Stoppa byggplanerna mellan Lien och Skäran. Enligt Gotlandshems vision/nybyggnadsplaner ska det byggas två längor med 2-3 våningshus på den lilla gräsplätten mellan kvarteren Lien och Skäran, alldeles intill Bokskogen. Det innebär att vi som bor där blir av med det enda lite större grönområde som finns i kvarteret. Barnfamiljer kan inte längre leka och spela fotboll och annat med sina barn där, hundägare blir av med ett fint rastområde. Många använder en stor del av gräsplätten som rekreations. och promenadområde. Om det byggs där kommer vi att få en väg och huskroppar istället. Hela Lien är ändå rätt trångt så det här enda grönområdet åt det hållet behövs. Dessutom finns det en vision om att bygga bakom de lägenheter som ligger mot bokskogen, de som bor där får utsikt mot huskroppar istället för skog. Om visionen genomförs försämras bokvalitén avsevärt för många som bor i Lien, som annars är ett mycket fint och välskött kvarter, där alla boende tar hänsyn till varandra och är måna om att hålla rent och snyggt. Enligt visionen ska det dessutom gå en väg in i kvarteret till de nybyggda husen, vilket är märkligt då tanken annars är att hålla biltrafiken utanför bostadsområdet. Vi som bor i ytterkant av Lien kommer att få en bilväg alldeles intill oss. Vi flyttade själva till kvarteret nyligen för att på äldre dar kunna bo bra i ett lugnt område med mycket barnfamiljer och äldre och med lite skog och grönområde nära oss. Genomförs de här planerna tvingas vi hitta något annat boende och flytta från kvarteret, vllket skulle vara mycket tråkigt. Hoppas att Gotlandshem lyssnar på oss hyresgäster och stoppar planerna på att bygga nytt mellan Lien och Skäran, samt mot bokskogen, och behåller kvarteret som det är. Istället borde det satsas på att fixa till grönområdet och sätta ut bänkar längs promenadstråket. Tack för ordet. /mvh Ola
  • Hej Ola!

    Tack för att du hör av dig med dina synpunkter. Vi hoppas såklart att ni ska trivas även om det blir fler bostäder byggda. Än så länge är vi väldigt tidigt i planarbetet så därför vet vi inte exakt hur det kan komma att bli.

    Till hösten kommer alla närboende att bli inbjudna till samråd där ni får ta del av förslaget och har då möjlighet att tycka till om planen igen.

    Vi försöker att ta tillvara på så många av er boendes önskningar som möjligt och värnar därför extra mycket om grönytor och de skogspartier som finns. Och tack för idé om parkbänkar längs med gångbanorna.

    Om vi skulle fixa till grönområdet så att det fanns fler aktiviteter att göra där, vad skulle du då önska att det fanns?

    Önskar dig en fortsatt fin sommar!
    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Hej!
    Varför byggs alla lägenheter med öppen planlösning? Själv bor jag på Stora Törnekvior och gillar inte det, p g a för dåligt fläktsystem har matos och fett i soffa och gardiner. Bygg gärna med riktigt kök så flyttar jag gärna.
    MVH
    Barbro
  • Hej Barbro!

    Öppen planlösning är något som uppskattas och efterfrågas av många då det ger ett mer öppet och socialt boende. Ett annat skäl till att öppen planlösning är dominerande när det byggs nytt i dag är de relativt höga byggkostnaderna som gör att lägenheter behöver byggas så yteffektivt som möjligt.

    För att ändå få bra möblerbarhet och känsla av rymd i lägenheten är öppen planlösning ett bra alternativ. Tyvärr finns det också nackdelar med lösningen, till exempel det du tar upp med matos.

    Vi tar till oss dina synpunkter inför kommande projekt.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Hej!
    Tack för ditt svar. Jag har bott i några områden och det jag tycker bäst om är kvarteret Lien,bra planerat och trevligt område.Är det så mycket dyrare med ett par väggar? Varför jag undrar är för att min 25-årige son ännu bor hemma vi har en tvåa,och det blir väl mycket socialt umgänge.
    MVH
  • Hej igen,

    Nej, innerväggar är inte så dyra, men för att få möblerbara och inte för trånga rum behöver lägenheter med separat kök göras större.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Hej !  Jag tycker man skall bygga på en våning på befintliga hus i Bogen, om det går. Ett exempel på det  presenterades på Almedahlsveckan. Möjlighet att bygga in moderna funktioner för energi, ventilation, hissar mm. Gröna ytor behövs, Visbys förtätning, gör Visby till vilket bostadsområde som helst. Hellre då ett högt hus att bo i, med mer öppna ytor omkring, alla kan känna närheten till naturen, än bara stora områden med hus.
    Ett exempel. På Furilden kan man bygga ett högt hus i brottet, med parkeringar för alla, sedan kan naturen vara kvar i övrigt, inte bara för de som bor  där.
  • Hej Ingvar!

    Tack så mycket för dina synpunkter!

    Om det är Bogen 1 du syftar på så är det inte längre GotlandsHem som äger de fastigheterna. Vi kan ta dina önskemål och synpunkter vidare till Kuststaden som numer är fastighetsägare där.

    Eller är det Bogen 2 du syftar på?
    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Hej Yvette!
    Det går kanske att bygga på en våning, både på Stäven och Bogen.
  • Ingvar,
    Jag tar dina synpunkter vidare.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Jag tycker ni skall behålla de äpple och päronträd som finns vid bokskogen och nära cykelbanan på östra sidan om kullen så att fler generationer får ta del av smaken av naturen.
  • Hej Linnéa!

    Tack för att du delar med dig av dina synpunkter, jag tar de vidare!

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Hej
    Jag bor på terranova med 2 barn i en liten 3 a med köksbord o vardagsrum i ett. Jag tycker lägenheterna bör ha ett eget kök och vardagsrum så vi som inte har råd med dom dyra hyrorna kan dela av vardagsrummet o sova där oxå så barnen kan få eget rum och inte öppen planlösning som det ofta byggs nu.
  • Hej Yvonne!

    Jag förstår ditt bekymmer men som jag skriver här ovan så är det som så att få möblerbara och inte för trånga rum behöver lägenheter med separat kök göras större, vilket då resulterar i att byggkostnaderna blir högre som då i sin tur också påverkar hyran för lägenheten.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Hej!
    Bygg gärna fler 55+ områden/hus, vi har en alltmer åldrande befolkning som behöver såna boenden, vi som vill sälja våran villa eller hus, söker lägenheter som alternativ, men vill då bo lite lugnare t.ex. 55+ områden, dessutom är vi måna om vårat boende och tar hand om lägenheterna på ett annat sätt än familjer med barn där det blir ett naturligt högre slitage. Vi vill ju inte bo för trångt så 3:or och 4:or är det som är aktuellt för dom flesta

  • Hej Leif!

    Tackar även dig för dina synpunkter Leif, jag tar dom vidare.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Varför bygga höghus mellan Skäran och Lien? Det finns väl så mycket mark att bygga på ändå, där det finns plats för höghus. Det lilla grönområde som finns mellan kvarteren bör få finnas kvar för allas trevnad.

  • Hej Tessan!

    Jag för dina åsikter vidare.

    Ha en fortsatt fin vecka!
    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Håller fullständigt med. Rör inte den lilla gröna område. Det finns plats ändå...
  • Jag håller också med. Rör inte grönområdet mellan kvarteren Lien och Skäran.
  • Tack för att ni engagerar er och lämnar era synpunkter!

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Något jag ofta tänker på är att vi som bor i bogen 2 området måste åka runt en lång bit för att komma hem fr. Tex Ica maxi. Tänker att om ni ändå ska bygga fler bostäder att det vore bra för miljön om det fanns en klok väg för oss alla att komma ut på stora vägen (till Ica maxi) från både oss i bogen 2 och nya området. Vi ska vara rädda om vår fantastiska ö.
  • Hej Camilla!

    Tack för dina åsikter, jag tar med dom!

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör