Våning och trappor - förklaring hur det funkar.

När jag går igenom era lediga objekt blir jag osäker på vilken våning i huset som avses. Om det står "markplan" är det inga problem, det förstår även jag. ;-) Men om det står t.ex. "Våning 2" undrar jag om det är detsamma som 1 trappa eller 2 trappor upp från markplanet? Jag har också sett på en planritning våningsplanet angivet som "markplan, 1 tr". Jag tror mig veta att det i detta fall var en lägenhet på markplan, vilket gav ytterligare skäl att grubbla över vad som är vad. Jag är sedan tidigare van att se och använda uttrycket trappor för att beskriva våningsplan, om det inte är på markplanet. Men exemplet från planritningen antyder att markplan och våning 1 är samma sak. Kan ni klargöra vad som gäller, tack.

Kommentarer

  • Hej Arne!

    Tack för din fråga.

    Du kan tänka att markplan är våning noll. Så våning ett är en trappa upp, våning två är två trappor upp och så vidare. När du har sett att det står "markplan 1 trappa" är det förmodligen ett suterränghus. Då kan det vara en trappa upp för att komma till markplan.

    Hoppas att min förklaring hjälpte!

    Med vänlig hälsning
    Yvette Kommunikatör
  • Hej!
    Då jag läste information om ett par lägenheter, har jag stött på ett ord som jag inte tror har sett förut. Det står till exempel, "våning 3 trappor, uppgång 5". Som jag förstår det, så ligger lägenheten på 3:e våningen. Men uppgång 5, är det som jag inte förstår vad det innebär. Så vad är skillnaden mellan våning och uppgång?
    Ria
  • Hej Ria

    Tack för att du kontaktar oss.

    Jag vet inte riktigt vart du har läst denna informationen. Jag känner inte heller till formuleringen.
    Är det något av objekten som finns publicerade på vår hemsida , där du har läst detta?

    Vänliga hälsningar
    Emmy Hyresgästsamordnare