Modellen för hyressättning, vad bygger den på?

Modellen för hyressättning baseras på bostadens egenskaper, typ av bostad och dess storlek, kvarteret och bostadsområdet. Det är modellens fyra så kallade poängområden. Vid poängsättningen utgår vi från ett framtaget genomsnittskvarter i GotlandsHem och skillnaderna ger plus- eller minuspoäng. Med andra ord så jämför modellen din bostad med en genomsnittsbostad och beroende på vad du har i din bostad kan det ge minuspoäng eller pluspoäng.

Varje poängområde har olika betydelse för poängen, vissa poängområden påverkar hyran mer än andra.

MODELLENS FYRA POÄNGOMRÅDEN
Bostad. De egenskaper och utrustning som finns eller saknas i bostaden, till exempel diskmaskin, parkettgolv och balkong.
  Typ av bostad och storlek. Bostadens storlek sett till antal rum och kök samt hur många kvadratmeter bostaden är på.
Kvarter. Det kan exempelvis handla om lekplats, grovtvättstuga eller cykelförråd.
Bostadsområde. Det är bostadens närområde. Poängsättningen har tagits fram genom en enkätundersökning till alla hyresgäster.
GotlandsHem (Uppdaterad )

Kommentarer

  • Kommer man som hyresgäst ha möjlighet att ifrågasätta storlekspoängen? Jag är överlag nöjd, men trots det finns ett ganska stort frågetecken
  • Hej Anna!

    Storlekspoäng värderar bostadens storlek sett till antal rum och kök samt boyta.
    Vad är det du undrar över?

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Jag bor i Bogen 2 på andra våningen, och det känns inte okej att betala full kvadratmeterpris i hyra för trappen. Nog borde det gå att göra något åt det ? Typ en prissättning för den delen av bostaden som är möblerbar, där man faktiskt lever och bor, och en kraftigt reducerad hyra för den del som endast har som funktion att ta sig till och från bostaden
  • Anna,

    Poängen kommer att räknas på det som definieras som boyta, alltså inte ytor i trappen eller exempelvis eventuella förråd inne i lägenheten.

    Vänliga hälsningar

    Yvette Kommunikatör
  • Tack för snabba svar
  • Hej, var kan jag se poängen som min egen bostad har fått och de ingående värdena? D.v.s vilka poäng som min bostads olika egenskaper har fått och hur det står i relation till genomsnittslägenhetens motsvarande poäng.
  • Hej Jesper.

    Tack för att du hör av dig.
    Poäng, eller kronor presenteras inte. Det är enbart egenskaperna som du kan se.

    Vänliga hälsningar

    Yvette Kommunikatör
  • Hej!
    Såg svaret på föregående fråga,undra nu hur jag som hyresgäst skall få reda på hur min lägenhet värderas jämfört med en genomsnittslägenhet?
    Om ni inte kan redovisa poängen för oss hyresgäster kan ni ju i praktiken tillsammans med hyresgästföreningen göra precis som ni vill.

  • Hej Rolf.

    Vi ber om att få återkomma i denna fråga.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör