Vad händer om min bostad värderas högre än idag i den nya metoden för hyressättning?

Om justering behöver göras av din hyra kommer det att ske stegvis under flera år med start 2021.
GotlandsHem

Kommentarer

  • Har ni tagit hänsyn i hyressättningen för Fjällskivlingen att flygtrafiken för passagerarplanen går rakt över husen samt att vi har militärflygen som går precis förbi? I enkäten fanns inga frågor om störande ljud från flyg.
  • Hej!

    Nej flygplansljud var inte med som en fråga, det stämmer. Dock så fanns fråga om störningar från trafik.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Hej igen.
    Frågan gällde inte om det fanns en fråga i enkäten om störningar från trafik.
    Oavsett om det fanns någon fråga om det i enkäten eller inte, så ligger området så att flygen passerar där och det låter mycket.

    Frågar därför igen: Har ni tagit hänsyn i den nya hyressättningen för Fjällskivlingen till att flygtrafiken för passagerarplan går direkt över husen samt att militärflyg passerar alltmer frekvent mycket nära området?
  • Hej igen.

    Nej, i områdets värdering har det inte vägts in.
    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Kommer ni att ta hänsyn till det och väga in det? Om inte - varför? Det är inte rimligt att det inte tas med alls i beräkningen. Passagerarplanen går sedan tidigare direkt över husen och det är en ökad mängd militärflyg vilket säkerligen kommer öka ännu mer med den ökade militära närvaron över Östersjön.
  • Hej,

    Vi hade en fråga som berörde om det var fritt ifrån buller i området. Då den av våra hyresgäster inte skattades vara en av de tio viktigaste frågorna så har den ingen påverkan.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Tack för dina svar.

    Vad anser ni själva då?
    Anser ni att området berörs av buller från flygtrafik och det borde skattas därefter?
    Att området ligger vid in - och utflygning till flygplats är ju fakta.

  • Hej igen!

    Bedömningen av områdena är helt och hållet gjorda av våra hyresgäster och inget som GotlandsHem har tagit ställning till.

    Ha en fin eftermiddag.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Tack för svar på frågorna Yvette