Vad gäller när jag blir erbjuden en bostad?

Du måste svara när du blir erbjuden att gå på bostadsvisning. Om du inte tackar ja eller nej på erbjudandet om visning inom utsatt tid blir du spärrad i 90 dagar från att göra nya intresseanmälningar.
GotlandsHem

Kommentarer

  • Om jag svarar ja när jag blir erbjuden visning, har jag sedan möjlighet att tacka nej om jag får den?
  • Hej Sandra!

    Tack för att du kontaktar oss.

    Ja det kan du göra. Men det räknas som en av de fem gånger du kan tacka nej på sex månader innan du bli spärrad.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Hej!

    Om man blir erbjuden visning av lägenhet och tackar ja till visning  innebär ju inte att man är den som blir erbjuden lägenheten !?! Räknas det ändå som en av fem gånger oavsett om man tackar ja eller nej efter visningen? Jag menar att man kan tacka ja och inte få den ...

  • Hej Gunnel och tack för att du kontaktar oss.

    Tanken med ett erbjudande är att man först går på visning och sedan tackar ja- eller nej till bostaden. Tackar man nej (oavsett om man gör det innan eller efter visning) så räknas det som ett nej.

    Vänligen

    Andrei Bostadsförmedlare
  • Försvinner ALLA köpoäng om jag tar en erbjuden lägenhet
  • Hej Christer.

    Kötid nollställs helt om du tecknar kontrakt för en bostad du erhållit genom bostadskön. Undantag för kategoribostäderna ungdom, 55+ och 65+.

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Vari består UNDANTAGET   65 plus?
  • Hej.

    Läs gärna mer här om att ködagar inte nollställs när man tecknar ett avtal för en kategoribostad.

    Vänliga hälsningar

    GotlandsHem
  • Är "Signering JA/NEJ" detsamma som fysisk visning trots att digital visning har varit? Har jag rätt att i efterhand tacka nej även om jag trycker JA på Signeringen?
    Rasmus Björklund
  • Hej Rasmus,

    Tack för ditt meil.

    Blir du erbjuden visning av bostaden skickar vi ett meddelande till dig via mejl. Logga in på Mina sidor för att svara på om du även efter visningen är intresserad av bostaden.

    Information om hur visningen av bostaden går till finns i erbjudandet. Visning kan antingen ske på plats eller genom att du får tillgång till planritning, bilder och övrig information.
    Det är alltså inte alltid det finns möjlighet att besöka bostaden.
    Vi rekommenderar dock att du alltid besöker området som bostaden ligger i och läser den information som finns så att du kan bilda dig en så god uppfattning om erbjudandet som möjligt.

    Svara antingen Ja eller Nej till erbjudandet innan tiden har gått ut. Vi skickar erbjudande till de sökande med längst kötid. De som inte fått ett erbjudande får information om att bostaden gått till annan sökande.

    Den som svarat Ja på erbjudande och har längst kötid kommer vi att kontakta för att kontrollera enligt våra hyresvillkor och därefter tecknar vi kontrakt.

    Du har rätt att i efterhand tacka NEJ även om du trycker JA vid signeringen, dock önskar vi att återkoppling görs så snart som möjligt.

    Anette Kundservice