Vad blir det för hyresreducering?

Vid införandefasen av hyrparkeringar i ditt kvarter får alla berörda hyresgäster en hyresreducering vilket innebär att hyran minskas med 45 kronor. Det gäller oavsett om du tackar ja till att hyra en parkeringsplats eller inte.
GotlandsHem

Kommentarer

  • Hej, varför reduceras hyran bara med 45 kronor när det kostar som minst 150 kronor för en parkeringsplats här i Visby?
  • Hej Andrea!

    Det är skillnad mellan att ha tillgång till, om det finns någon ledig, fri parkering och att hyra en plats som man själv förfogar över. Bruksvärdet för att ha tillgång till kostnadsfri parkering i den utsträckning som för närvarande finns i vissa av våra kvarter anses uppgå till 45 kr. Detta har gemensamt konstaterats mellan GotlandsHem och Hyresgästföreningen. Det är alltså bruksvärdet som styr en hyresreduktion.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Det syns inte på hyres avin om 45 kr är avdraget för parkerings plats.
    Hur vet jag då att det är gjort? Denna reducering är det någon månad, eller är det för alltid? Undrar även om man kommer få något parkerings tillstånds papper? Det kan ju vara fler i familjen som nyttjar parkerings platsen. Om någon obehörig står på min ruta, hur agerar jag då?   Undrande.
  • Hej Charlotte!

    Tack för att du kontaktar oss,

    Om du tar din gamla grundhyra som är på 5761 kr gånger 1,0228 (2,28%, som är hyreshöjningen) så får du 5892 kr. Om du sedan drar bort 45 kronor så blir beloppet 5848 kr vilket också är din nya grundhyra. Så den hyresreduceringen är igång. Den är definitiv.

    Du kommer inte få något parkeringstillstånd utan det är du som ansvarar för vem som står på din parkering. Vi kontrollerar inte registreringsnummer. Om någon som inte ska stå på din plats står där, kontaktar du Securitas.

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Hej!
    Hur gör man när nån parkerar på den p-plats man betalar för? Eftersom ni inte vill sätta upp skyltar som säger att platsen är reserverad? Jag har redan varit tvungen att kontakta transportstyrelsen och göra en fordonsfråga på ett fordon som tagit min plats, kostar 3kr för att få veta ägare så man kan smsa o säga till personen att flytta sin bil. Vem/var tar man kontakt för att få bort bil parkerad på ens plats?

  • Hej Conny!

    Tack för att du kontaktar oss,

    Du kontaktar Securitas, deras telefonnummer står på infarten till parkeringen. Det är också skyltat också på infarten att det är parkeringsförbud och att det är förhyrda platser.

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Det verkar vara kaos när det gäller dessa p-platser. Räcker de verkligen till? och är det rätt att någon som har garage också skall ha hyrplats?
    På Vitkålen finns det i dagsläget bara 2 platser i kön
  • Hej Anna!

    Tack för att du kontaktar oss,

    Det som gäller vid införandet av förhyrda platser är principen först till kvarn och du kan så länge det finns lediga platser hyra fler. Det stämmer att det idag är ont om parkeringsplatser i kvarteret Vitkålen.

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Hej!
    Tycker att de platser som är förhyrda måste märkas upp, som ”Betald plats”.Ofta är den betalda platsen, upptagen av ngn annan. Kontakta Securitas tar tid. Vart skall jag då göra av bilen under tiden? Skulle underlätta om det står att, platsen är betald!
    Mvh Barbro
  • Hej Barbro!

    Tack för att du kontaktar oss,

    Det är skyltat på infarten till parkeringen. Skyltningen säger att det är förhyrda platser på området. Kontakta parkeringsbolaget Securitas om någon annan står på din plats. Telefonnumret står på infarten till parkeringen.

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.