Ta bort åldersgräns vid byte av ungdomslägenhet

Jag bor sedan Oktober 2015 i en etta som är märkt "ungdomslägenhet" tillsammans med min sambo. Vi har under en längre tid försökt hitta en större lägenhet då vi känner att vi börjar växa ur den lite.

Med nästan två års kötid kan man inte få tag i en lägenhet i dagens kösystem. Och det förstår jag, det är ju självklart att de som har flest ködagar har förtur. MEN nu till det som jag finner jobbigt: jag har lagt ut annons för bostadsbyte många gånger utan resultat, vilket kan bero på att eftersom vi har en ungdomslägenhet får vi inte byta med någon som är äldre än 23 år... I dagens läge tror jag inte det är många som är yngre som byter till en mindre lägenhet än de redan har.

Däremot är det många äldre/pensionärer som gärna skulle byta till en mindre lägenhet och vi ungdomar gärna till större, som vi kan växa i och inte ur. Gör om regeln som gör det enklare att få byta lägenhet för oss i ungdomslägenheter.

Jag tror inte jag bara talar för oss själva utan fler som sitter i ungdomslägenheter när jag säger att det är verkligen hur bra som helst att ni har ungdomslägenheter, vi är väldigt tacksamma över att vi fick vår lägenhet när vi fick den! Men kan ni inte tänka över reglerna lite, och inse att det också försvårar mycket.

Några förslag kan va att man kan byta med vem som helst, men att när lägenheten först sägs upp, då kan det gå tillbaka till en ungdomslägenhet.
Eller att den lägenheten man byter till blir en ungdomslägenhet så blir det mer varierat utbud inte bara ettor som det är idag.

Tack på förhand!

Kommentarer

  • Hej Linnéa!

    Tack för att du hjälper oss att bli bättre.

    Vi går igenom alla inkomna förslag i slutet på varje månad. (Såhär i semestertider har vi ett uppehåll och kommer att ha vårt nästa förslagsråd i början av september). Vårt Förslagsråd ser då på möjligheterna att genomföra ditt förslag. Stora förbättringsförslag som behöver planeras in i nästa års budget eller som kräver undersökning i kvarteret lämnas till ledningsgruppen för beslut.

    Så fort vi har ett beslut som rör ditt förslag får du ett svar här i kundforumet. Varje gång du får ett nytt svar på ditt inlägg får du ett mejl som berättar att vi svarat dig.

    Tack för förslaget, din åsikt är viktig för oss.

    Med vänlig hälsning
    Yvette Kommunikatör
  • Hej igen!

    Tänkte höra mig för och fråga om ni tagit upp mitt förslag än? Hade gärna viljat ha ett svar.

    Mvh

  • Hej igen,

    det var ett tag sedan jag hörde av er. Jag skulle gärna vilja få ett svar på mitt förslag eller i alla fall bekräftelse på att det nått fram eller tagits upp vid ert Förslagsråd.

    Tacksam för svar!
    Mvh
  • Hej!

    Ditt förslag har nu tagits upp i förslagsrådet.

    De 100 bostadslägenheter som idag finns öronmärkta som ungdomslägenheter har kommit till för att underlätta för ungdomar att skaffa egen lägenhet i en tid med överhängande bostadsbrist.

    Vi gör för närvarande en utvärdering av hur väl villkoren för bland annat ungdomslägenheter fungerar och kommer utifrån resultatet av utvärderingen eventuellt att ändra vissa bestämmelser.
    Utvärderingen görs i ett större sammanhang där fler villkor och bestämmelser utvärderas, varför vi i nuläget inte kan säga vare sig om eller när villkoren i så fall ändras.

    Med vänlig hälsning
    Yvette Kommunikatör
  • Hej,
    Vi har exakt samma problem. Vi väntar nu dessutom barn i april, och då hade det varit trevligt att komma ur denna etta som verkar helt omöjlig att byta till något större.
  • Håller verkligen med om att det känns helt hopplöst att byta lägenhet bara för att de är märkta som ungdomslägenheter, helt värdelöst system. Hade jag vetat hade jag samlat mina dagar längre istället för att få tag i en "vanlig" lägenhet så man kan byta när den inte känns aktuell längre. Hoppas ni lyckas hitta en större lägenhet tills bebis kommer!
  • Hej!

    Från och med 1 september i år ändrades vissa villkor för bostadskön.
    En del av den ändringen innefattar villkoren för ungdomslägenheter.

    De ändringar som skett är att från och med 1 september 2018 behåller den som tecknar kontrakt på ungdomslägenheter sina ködagar. Kategoribostäderna är till för att skapa bättre förutsättningar för vissa ålderskategorier att få en bostad. Genom att den som tecknar kontrakt för en sådan bostad får behålla sina ködagar vill vi skapa bättre möjligheter för just dessa ålderskategorier att vid ändrade behov kunna flytta vidare.

    Regler för den ålder man måste ha för att teckna kontrakt på en ungdomslägenhet är oförändrad.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Hej igen!

    Vi har sett över förslaget gällande att ta bort åldersgränsen och vi kommer inte att ta bort den men som jag nämner i inlägget ovan så blir man inte av med sina ködagar vid tecknande av kontrakt på en ungdomslägenhet.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör