Sommaruthyrning tillåts inte från sommaren 2021

Hyresgästernas möjlighet till tillfällig uthyrning av sina bostäder under sommaren ser olika ut i olika kvarter. Efter utvärdering inför vi nu gemensamma regler för alla GotlandsHems kvarter. De nya reglerna gäller från sommarsäsongen 2021 och innebär att tillfällig sommaruthyrning inte kommer att vara tillåten.

Under hösten 2019 påbörjade GotlandsHem en översyn av reglerna för att hyra ut på sommaren. Anledningen till översynen var att det var olika regler för olika kvarter hos GotlandsHem och att tillfällig sommaruthyrning väcker många frågor inför varje sommar. Utvärderingen har nu resulterat i ett beslut från GotlandsHems styrelse om uppdaterade regler för sommaruthyrning. Det innebär att tillfällig uthyrning på sommaren inte är tillåten i något av GotlandsHems kvarter. De nya reglerna börjar gälla 2021. Godkänd andrahandsuthyrning som sträcker sig över sommaren påverkas inte av de nya reglerna.

Därför tillåts inte tillfällig sommaruthyrning i GotlandsHems kvarter från sommaren 2021

Vårt uppdrag är att tillhandahålla bostäder, samtidigt som vi bidrar till goda och trygga boendemiljöer. Därför fokuserar vi på tryggheten för våra hyresgäster för att skapa bra boendemiljöer för den som bor permanent.

– Det är oerhört viktigt för oss att våra hyresgäster kan känna sig trygga och undersökningarna med våra hyresgäster visar, att de som säger nej till sommaruthyrning, gör det för att de känner sig otrygga. För oss som allmännyttig hyresvärd väger därför varje nej mycket tungt. De som istället säger ja till sommaruthyrning gör det främst av ekonomiska skäl, säger Elisabeth Kalkhäll, vd på GotlandsHem.

Om de nya reglerna påverkar dig så att du skulle vilja flytta till ett annat boende ber vi dig höra av dig till oss. Vi hjälper dig gärna att lägga upp din bostad för byte.

Resultat från undersökningen – så här tyckte hyresgästerna

Totalt har vi varit i kontakt med drygt 1300 personer, via telefon och skriftliga enkäter. Sammanfattningsvis kan vi säga att drygt hälften var positiva till att fortsätta tillåta uthyrning på sommaren och nära hälften var emot eller hade ingen åsikt. De som var positiva till sommaruthyrning lyfte främst ekonomiska skäl som argument, och de som var emot framhöll trygghet, samt lugn och ro som skäl till varför de inte ville att sommaruthyrning skulle vara tillåten.

– Vi är mycket tacksamma för alla svar och det engagemang våra hyresgäster visat via telefon, enkäter och diskussion på GotlandsHems Facebooksida. Det har gett oss en bra bild av vad som är viktigt för våra hyresgäster och en viktig del i det beslutsunderlag som vi presenterade för GotlandsHems styrelse, säger Elisabeth.

Sommaruthyrning
Sommaruthyrning är tillfällig veckouthyrning under sommarmånaderna juni, juli och augusti.

Här är sommaruthyrning inte tillåtet sedan tidigare:
Visby innerstad
Sjöliljan
Trilobiten
Adjutanten 1, 3 och 4
Sergeanten 5
Studentlägenheter

Här kan du läsa om andrahandsuthyrning och även hitta blanketten du behöver för att ansöka.

GotlandsHem

Kommentarer

  • Hej
    Om jag vill låna ut min lägenhet till släkt ( i mitt fall barnbarn) under sommaren juni till aug är det tillåtet
    Mvh
    Totte
  • Hej Totte

    Tack för att du kontaktar oss.

    Nej det är tyvärr inte tillåtet att låna ut sin bostad till släkt heller. Du måste befinna dig i bostaden själv under tiden de besöker dig i så fall.

    Ha en fortsatt fin dag.
    Vänliga hälsningar
    Emmy Hyresgästsamordnare