Kan ni korta ned torktiden i tvättstugan?

När man tvättar i tvättstugan så tar en maskin oftast aldrig mer än 40 minuter men ändå kan man inte hänga upp tvätten innan då tidigare hyresgäst ännu torkar sina kläder. Jag vet att man har torktid 60 min efter tvätt-tiden men kan man inte sänka den till 30 min? Då blir det ju ett bättre flöde för den som bokat tvätt-tid. Räcker inte tiden till får man väl boka fler tider istället.
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för att du hjälper oss att bli bättre.

    Vi går igenom alla inkomna förslag i slutet på varje månad. Vårt Förslagsråd ser då på möjligheterna att genomföra ditt förslag. Stora förbättringsförslag som behöver planeras in i nästa års budget eller som kräver undersökning i kvarteret lämnas till ledningsgruppen för beslut.

    Så fort vi har ett beslut som rör ditt förslag får du ett svar här i kundforumet. Varje gång du får ett nytt svar på ditt inlägg får du ett mejl som berättar att vi svarat dig.

    Tack för förslaget, din åsikt är viktig för oss.

    Med vänlig hälsning
    GotlandsHem
  • Sänk torktiden efter tvättiden till högst  45 min, vilket är det normala på de flesta ställen. Varför ska man vänta 15 min innan man får fullständig tillgång till sin bokade tid.
    I tvättstugan vill man ha snabbhet och ingen obehörig insyn.

  • Hej!

    Förslag gällande förändrade torktider togs upp under Förslagsrådet i mars. GotlandsHems driftavdelning ska se över tvätt- och torktider. Förhoppningsvis ska en lösning och en plan för åtgärder vara klar vid nästa Förslagsråd som hålls i april.

    Med vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • En annan grej som också är tråkigt när man är en som ska tvätta o en som ska torka är att den som torkar inte städar upp efter sig utan det får den som påbörjat sin tid göra när man är klar. Jag trodde lite att syftet med "taggen" var att man var själv om tvättstugan under sin bokade tid!
  • Hej Tina!

    Tack för att du hjälper oss att bli bättre.

    Vid nästa Förslagsråd ska vi även diskutera och se på möjligheterna att genomföra ditt förslag. Så fort vi har ett beslut som rör ditt förslag får du ett svar här i kundforumet. Ni får ett mail i samband med att ett nytt inlägg läggs upp.

    Tack för förslaget, din åsikt är viktig för oss.

    Med vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Hej igen!

    Era förslag har nu fortsatt diskuterats under Förslagsrådet i april. Eftersom det inkommit fler förslag och uppenbart är en fråga som engagerar så kommer vi fortsätta arbetet med att se över tvätt- och torktiderna samt även fundera på om och hur vi ska genomföra en eventuell förändring. När vi vet hur vi ska fortsätta arbetet kommer ni få återkoppling här.

    Tack för era förslag, era åsikter är viktiga för oss.

    Med vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Hej!

    Från 1 juni till 31 augusti 2017 kommer vi utifrån inskickat förslag att genomföra en testperiod med egen tvätt- och torktid i tvättstugan i området Riggen. För dig som hyresgäst i Riggen innebär det att bara du kommer att ha tillgång till tvättstugan under din bokade tid. Den bokade tiden avser därmed både din tork- och tvättid.

    Vi har valt att avsätta 3 timmar per bokning som skall innefatta både tvättning och torkning på grund av att vi inte vill minska antalet bokbara tider.

    Vi kommer efter testperioden att utvärdera och se över om det nya förslaget behöver justeras och stämma av med dig som hyresgäst hur du tycker att det har fungerat, för att sedan fatta ett beslut om hur tvättiderna ska fungera framöver.

    Vi är tacksamma för det inskickade förslaget och ser framemot att utvärdera om detta kan underlätta och skapa mer trygghet i tvättstugan för dig som hyresgäst.

    Med vänliga hälsningar,
    Yvette Kommunikatör
    Bästa svaret
  • Det är ett bra förslag ni testar.
    När jag tvättar eller torkar vill jag inte ha nån annan rännande i tvättstugan.

  • Hej igen Camilla!

    Vi har lämnat en förfrågan till en av våra entreprenörer att vi önskar införa tjänsten att det vid bokning ska gå att få information om något i tvättstugan är ur funktion. För tillfället har entreprenören den funktionen under utveckling vilket gör det svårt för oss att säga när den skulle kunna vara tillgänglig att införa i vårt system.

    Med vänlig hälsning
    Yvette Kommunikatör
  • Håller fullständigt med Camilla angående Tvättstugorna här uppe i Bogen 1.Och jag o många med mej ser fram emot en förändring till det bättre framöver i Våran Tvättstuga. Och med det menar jag då att och ställer denna enkla fråga?, varför kan vi alla inte sammarbeta o vara rädd om det vi har, med att varje hyresgäst städar efter sig, o håller snyggt o rent. Det borde man ju faktiskt titta lite närmare på kan jag tycka, Hoppas att ni kan ta upp det på era möten framöver. MVH

  • Vi tar med oss era synpunkter och vi håller självklart med om att alla ska hjälpas åt att hålla rent och snyggt i våra tvättstugor!

    Tack för era åsikter!

    Med vänlig hälsning
    Yvette Kommunikatör
  • Det skulle vara intressant att få reda på hur många som tyckte om förslaget med enskild tvätt/torktid i kv. Riggen. Eftersom det blev avslag menar jag. Jag tyckte det fungerade bättre än någonsin under testperioden. Slapp liksom inkräkta när någon annan var där. Tydligare info om att torkskåpen har filter vore bra samt att torktumlaren har ett filter som dras ut....aldrig rent innan jag börjar
  • Roligt att höra att du tyckte att det fungerade bra. Vi pratar med vår kollega som höll i testet för att se om vi kan visa upp hur svarsfördelningen blev. Vi återkommer senare i veckan.

    Tack för tips om att vi borde informera om filter!

    Med vänlig hälsning
    GotlandsHem
  • Här kommer en sammanställning av utvärderingen efter testperioden i tvättstugan i riggen:

    Med vänlig hälsning

    Yvette Kommunikatör
  • Bor inte just nu hos Gotlandshem utan på fastlande, hyr i ett annat bostadbolag.
    självklart ska man få vara själv på sin tid i tvättstugan.
    Här har man tom så att alla får betalas strömförbrukningen för tvätt och torkmaskiner.
    Varit jättebra - för nu slapp man automatisk alla dessa som alltid hade tvätt kvar och bad att få torka sin tvätt.
    Vill flytta tillbaka till ön, men vill absolut inte dela tvätttid.
  • Hej Maria!

    Vad roligt att ni vill flytta till Gotland!

    Skulle du flytta in i någon av GotlandsHems lägenheter får vi hoppas att du kommer att trivas och att du då kommer tycka att det fungerar bra med tvättstugan i det området du i sådana fall kommer att bo i.

    Trevlig sommar!
    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Jag står ännu fast för att det borde vara enbart JAG som kommer in i tvättstugan under min hela tid. Jag är så trött på att nästan alltid få börja med att göra rent filtrena. De sensate gångerna jag valt att tvätta i tvättstugan så har jag iaf sluppit börja med att plocka ut nån annans tvätt.......
    Oftast tar jag med min tvätt till mina föräldrar....rätt sjukt att man väljer det istället men att städa efter andra så ofta som det händer är inte min grej.

    När jag väl tvättar i tvättstugan undviker jag att använda torkskåpen just  för att jag är trött på att städa efter andra innan jag kan hänga in mitt. Men kommer nästa efter mig så tror ju den personen att det är jag som slarvat....

    Sen även om det bara är en själv som kommer in under sin tid så kommer folk ändå "glömma" sin tvätt eller glömma att städa men då blir det mer tydligt i vem det är som struntar i "reglerna" eller sunt förnuft som jag skulle kalla det.
  • Hej T!

    Det är jättetråkigt att du inte tycker att det fungerar bra i tvättstugan och att andra hyresgäster inte städar efter sig. Så ska det såklart inte vara. Det är dessvärre svårt för oss att göra mer än att meddela de boende om att följa de regler som finns och att visa hänsyn till övriga hyresgäster.

    Gällande tiden för tillgängligheten i tvättstugan så får vi luta oss åt det resultat som blev efter testperioden och kommer i dagsläget att fortsätta med det system som är nu.

    Önskar även dig en trevlig sommar!
    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Jag undrar när vi på Broväg får tillgång till en grovtvätt och samma system som i de flesta andra kvarter inom ghem med möjlighet att boka via nätet och att ingen annan kan komma in på min tvättid? Tvätt försvinner i tvättstugan och det är inte något man vill röka ut för. En grovtvätt ska väl finnas att tillgå i alla kvarter. Många tvättar mattor i vår nuvarande tvättstuga trots att det inte är tillåtet, men det blir ju konsekvensen när ingen grovtvätt finns att tillgå.
  • Hej Katarina!

    Just nu pågår en inventering av alla tvättstugor som inte har digital bokningstavla. När den inventeringen är klar görs en tidsplan, varför vi har svårt att svara på exakt när det är dags för tvättstugan på Broväg. Det är ingen grovtvättstuga planerad, men vi tar till oss synpunkten.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör